وزارت ارشاد، حج و اوقاف گروه طالبان «ایجاد حلقه‌های درسی در خانه‌های مسکونی» توسط مؤسسات سوادآموزی را ممنوع و زنان بالغ را از تدریس در «مدرسه‌های دینی واقع در مساجد» منع کرده‌ است.

وزارت ارشاد، حج و اوقاف طالبان این موضوع را اخیرا در مکتوبی عنوانی شماری از مؤسسات سوادآموزی در کابل و ولایات ابلاغ کرده است. در این مکتوب همچنین تأکید شده است که دختران و پسران نمی‌توانند به‌گونه‌ی مختلط درس بخوانند.

این وزارت طالبان تدریس «دختران بالغ و کلان‌سال» توسط آموزگاران مرد و تدریس پسران بالغ توسط آموزگاران زن را هم ممنوع اعلام کرده است.

از سویی هم، در مکتوب وزارت ارشاد، حج و اوقاف طالبان تأکید شده است که هیأت‌های ذکور از مدارس اناثیه و هیأت‌های اناث از مدارس ذکور هم نمی‌توانند بازدید کنند.

همچنین این وزارت در یک مکتوب دیگر از مؤسسات سوادآموزی و خیریه خواسته است تا از توزیع کمک‌ها بدون مشورت و دخیل‌کردن طالبان خودداری کنند.

با این حال، اما مسئولان مؤسسات سوادآموزی و خیریه می‌گویند که این اقدام گروه طالبان فعالیت آنان را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

مدیر یکی از این مؤسسات گفت که طالبان دختران بالاتر از سن هشت سالگی را بالغ می‌دانند و براساس دستورات این گروه مبنی بر منع‌کردن تدریس زنان بالغ و تدریس آموزگاران مرد برای زنان بالغ، این گروه از دختران از آموزش محروم می‌شود.

همچنین او افزود که در بیشتر مناطق تحت حمایت این مؤسسه‌ی سوادآموزی صنف‌های سواد حیاتی در خانه‌های مسکونی فعال است و دستورات طالبان سبب می‌شود تا این صنف‌ها مسدود شود.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، دختران بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب منع شدند. همین‌طور دانشگاه‌های دولتی به‌روی دانشجویان دختر و پسر باز نشدند و زنان کارمند در ادارات دولتی خانه‌نشین شده‌اند.

محدودیت طالبان بر آموزش دختران و کار زنان اعتراضات گسترده را در پی داشته است.

همچنین طالبان بر آزادی‌های اجتماعی زنان نیز محدویت‌هایی وضع کرده‌اند؛ از جمله این که باید حجاب را رعایت کنند و همچنین در سفرهای طولانی باید همراه با «محرم شرعی» باشند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *