علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیروی ایران می‌گوید که به‌رغم وعده‌ی مقام‌های طالبان برای رهاسازی آب رود هلمند تاکنون «هیچ اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است».

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران- ایرنا، این مقام ایرانی امروز (یک‌شنبه، ۱ حوت) به خبرنگاران گفته است که تهران به طالبان تذکر داده است که هرچه زودتر آب رود هلمند آزاد شود.

او گفته که طی سه ماه اخیر مذاکرات متعددی با طالبان درباره آب هلمند انجام شده است. به گفته‌ی وزیر نیروی ایران  این کشور در سه نوبت در گفت‌وگوی  تلفنی با مسئولان طالبان، پیگیر حق‌آب آن کشور از آب هیرمند شده است.

محرابیان گفته است: «تاکنون هیچ اتفاق خاصی در زمینه آزادسازی آب هیرمند رخ نداده و ما به طرف افغانستانی تذکر داده‌ایم که اینکار زودتر انجام شود. امیدواریم در روزهای آینده این موضوع محقق شود

او در عین حال تأکید کرده است که طالبان گفته‌اند که حق ایران از رود هیرمند را به رسمیت می‌شناسد و «آب حتما رها سازی می‌شود».

چندی پیش ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که طالبان آبند کمال خان در ولایت نیمروز را رها کرده‌اند. منابع در آن هنگام گفته بودند که آب به طرف ایران رها شده است؛ وزارت انرژی و آب طالبان با رد این موضوع گفته بود که آب بند کمال خان برای ضرورت کشاورزان نیمروز رها شده است.

ایران ادعا دارد که تاکنون دولت‌های افغانستان حق‌آب آن کشور را براساس معاعده‌ای که میان موسی شفیق و امیر عباس هویدا، نخست‌وزیران پیشین افغانستان و ایران امضا شده، تامین نکرده است. اما برخی‌ از کارشناس می‌گویند، ایران طی سال‌های اخیر چند برابر حق‌آب خود از رود هیرمند استفاده کرده است.

از دید ایران بند کمال خان یکی از موانع سد راه تطبیق معاهده هیرمند است و البته از دید افغان ها ساخت چهار چاه نیمه مصنوعی باعث ذخیره آب هیرمند در این چاه نیمه ها و خشک شدن تالاب هامون و همچنان عدم بازگشت طبیعی آب هلمند به ولایت زرنج افغانستان، شده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *