همزمان با نزدیک شدن پایان مهلت ثبت نام مهاجران افغانستانی، معاون وزارت کشور ایران گفت که تنها آن دسته از مهاجرانی اقامت موقت دریافت می‌توانند که «حرفه شان مورد نیاز کشور است.»

به گفته مجید میراحمدی، پس از ماه میزان به کسانی که اجازه اقامت یافته یا رد شده اند، اطلاع داده خواهد شد.

بنا به آمار وزارت کشور ایران، بیش از ۲ میلیون مهاجر افغانستانی در چارچوب طرح سرشماری پناهندگان افغان فاقد مدرک اقامت، ثبت نام شده اند.

به گزارش خبرگزاری تلویزیون دولتی ایران، میراحمدی گفت که پس از بررسی پیشینه مهاجران ثبت شده، «اقامت کارآفرینان، سرمایه‌گذاران، نخبگان علمی، فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی و نیز اقامت موقت کسانی که حرفه شان مورد نیاز کشور است از جمله کارگران، تمدید خواهد شد.

میراحمدی افزود که مهاجران با سوابق مجرمانه و «گرایش‌های فکری تکفیری و ضد اتحاد جهان اسلام» اجازه اقامت در ایران را نخواهند داشت.

با بدتر شدن وضعیت اقتصادی افغانستان، سازمان پناهندگان ملل متحد از تشدید مهاجرت افغان‌ها به کشورهای همسایه خبر داده است.

قیصر افریدی،‌ معاون این سازمان روز یکشنبه به خبرگزاری اناتولی گفت که بیش از ۲۵۰ هزار پناهجوی افغانستانی در ۱۰ ماه گذشته به پاکستان مهاجرت کرده اند.

مهلت ثبت نام مهاجران افغانستانی در ایران تا ختم ماه جوزا به پایان می‌رسد. معاون وزارت کشور ایران هشدار داد که پس از آن، مهاجران ثبت نام نشده «به سرعت از کشور اخراج خواهند شد.»

قبل از این، اداره «امور اتباع و مهاجرین خارجی» وزارت داخله ایران اعلام کرده بود که به پناهندگان افغانستانی مورد تایید، برگه اقامت شش ماهه داده خواهد شد و آنها تنها در چندین ولایتی که از سوی این وزارت تعیین شده، اجازه بود و باش خواهند داشت.

با این حال گزارشاتی از شهرهای مختلف ایران نشر شده است که در آن مهاجران افغانستانی مدعی شده‌اند علیرغم داشتن برگه سرشماری، توسط نیروهای پلیس بازداشت شده و به افغانستان بازگردانده شدند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

1 در مورد “شرایط تمدید اقامت مهاجران افغانستانی در ایران توسط وزارت کشور ایران اعلام شد”

  1. آخه چ فایده داره این مملکت ک ما ۳۰ ساله فقط عمرمون رو تلف کردیم ن گواهی نامه میدن ن سیم کارت ن عابر بانک ن هیچگونه خدمات دیگر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *