منابع در ولایت ننگرهار می‌گویند یک کارمند بانکی طالبان پس از گرفتن پول پاسپورت حدود هزار و چهارصد نفر از مراجعین این اداره، فرار کرده است.

یک منبع خبری گفت که این فرد حدود ۹ میلیون افغانی را در مدت سه ماه از مردم دریافت کرده اما به بانک تحویل نداده است.

مسئولان اداره پاسپورت طالبان می‌گویند که این کارمند فراری با استفاده از تعرفه‌های جعلی این پول را از مردم گرفته است.

آن‌ها می‌گویند به زودی تصمیم خواهند گرفت متقاضیان پاسپورت که پول‌‌شان دزیده شده باید دوباره پول بدهند یا نه.

یک خبرنگار محلی در ننگرهار گفت که مثل بسیاری، نزدیک به شش هزار و پنجصد افغانی برای پاسپورت تحویل داده، اما حالا به او گفته می‌شود که پول‌ به بانک نرسیده است.

او گفت: من به شدت به پاسپورت نیاز دارم. تقریبا دو ماه منتظر بودم، اما حالا باید دوباره این روند را از سر اغاز کنم. اما پول ندارم، امیدی برای تصمیم طالبان هم ندارم و نمی دانم تا کی منتظر بمانم.

فساد در ریاست‌های پاسپورت

بعد از به‌قدرت رسیدن طالبان و جاری شدن سیل مهاجرت از افغانستان، گزارش‌ها حاکی از فساد گسترده در ادارات پاسپورت تحت کنترل این گروه است. گفته می‌شود برای گرفتن یک پاسپورت تا هزار دالر هزینه می‌شود.

گروه طالبان این گزارش‌ها را رد می‌کند و می‌گوید برای شفافیت و جلوگیری از فساد این روند را انلاین کرده‌ است. اما یک باشنده کابل گفت که حالا هم مثل سابق در اداره پاسپورت پرداخت رشوت یک امر معمول است.

او گفت: “من فورم انلاین را تکمیل کردم اما نمی‌دانم چند ماه منتظر باشم و اگر منتظر باشم باز هم باورم نمی‌کنم که پاسپورت به‌دست بیاروم. حالا یک کارمند وزارت داخله به من گفت اگر ۱۳ هزار افغانی بدهی ظرف سه روز برایت پاسپورت می‌گیرم.”

حکومت طالبان برای جلوگیری از کمبود پاسپورت و کاهش ازدحام در این فرایند تصمیم گرفته‌ که به جای پنچ سال، پاسپورت ده ساله صادر کند، اما برخی منابع در ولایت غزنی گفتند که این گروه پول پاسپورت ده ساله را می‌گیرد و پاسپورت پنج ساله می‌دهد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *