شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان، از دیدارش با انس حقانی، یکی از اعضای ارشد حکومت طالبان خبر داده، اما مشخص نکرده که در ده ماه اخیر در کجا بوده است.

آقای مرتضوی که همواره حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی داشته است، در کم و بیش ده ماه گذشته که طالبان بر افغانستان مسلط شده اند، بیشتر پیام‌های همدلی، همبستگی و هم‌دیگر پذیری را در شبکه‌های اجتماعی نشر کرده است.

در تازه ترین پیام، آقای مرتضوی ضمن نشر تصویری از دیدار با انس حقانی در فیسبوک نگاشته است: “افغانستان خانه مشترک همه است. نسل امروز مسوولیت دارد تا به آینده تمرکز کند. ما نباید اسیر وضعیت گذشته شویم! انقطاع نظام‌ها در صد سال گذشته مانع توسعه و ثبات کشور شده است.

انس حقانی که یکی از اعضای “کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان” در حکومت طالبان است، پیام “اخوت و برادری” را پس از دیدار با شاه حسین مرتضوی در توییتر نشر کرده است.

این مقام طالبان نگاشته است: “امروز با آقای شاه حسین مرتضوی ملاقات داشتم. تفاوت‌های سلیقه‌ای نباید مانع نزدیکی ما شود. آبادی، رفاه و آسایش سرزمین عزیز ما را فقط خود ما می‌توانیم با اخوت و برادری به دست بیاوریم. درین زمینه از هیچ نوع تلاش دریغ نخواهیم ورزید. افغانستان خانه مشترک همۀ ما است.”

پس از ایجاد کمیسیون تماس از سوی طالبان، تا کنون چند مقام حکومت پیشین افغانستان در نتیجۀ تلاش‌های این کمیسیون به افغانستان برگشته اند.

فاروق وردک، وزیر معارف و وزیر دولت در امور پارلمانی در حکومت پیشین افغانستان، روز چهارشنبه هشتم جون (۱۸ جوزا) به کابل برگشت. او هنگام عزیمت در میدان هوایی کابل به خبرنگاران گفت که بسیاری از چهره‌های سیاسی افغانستان که در بیرون از این کشور به ویژه در کشورهای اروپایی و امارات متحدۀ عرب به سر می‌برند، مایل اند تا دوباره به کشورشان برگردند.

پیش از آن امان‌الله غالب، رییس پیشین شرکت برق‌، و دولت وزیری، سخنگوی پیشین وزارت دفاع ملی افغانستان، در اثر تلاش کمیسیون تماس طالبان به کابل برگشتند.

برگشت مقام‌های حکومت پیشین به افغانستان به دعوت طالبان، واکنش‌های گوناگون را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است. برخی از کاربران، به ویژه مقام‌های طالبان از برگشت این چهره‌ها استقبال کرده، اما برخی دیگر به شمول مقام‌های ارشد حکومت پیشین افغانستان در این مورد واکنش تند نشان داده اند.

امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری در حکومت پیشین افغانستان گفته است که مقام‌های ارشد “جمهوریت” که به دعوت طالبان لبیک گفته اند و زیر چتر آنان بر می‌گردند در “اصل مرگ وجدان و هدیه‌دهی وقار و عزتی که نداشتند را به گروه طالبان علنی می‌سازند.”

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان بسیاری از مقام‌های افغان به شمول محمد اشرف غنی، رییس جمهور، اعضای پارلمان و وزیران کابینۀ افغانستان، آن کشور را ترک کرده و در حال حاضر در کشورهای خارجی به ویژه امارات متحدۀ عرب، ترکیه، ایالات متحده و کشورهای اروپایی به سر می‌برند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *