موسسه غیرحزبی اقتصاد و صلح با نشر گزارشی در مورد “شاخص جهانی تروریزم” بار دیگر افغانستان را در صدر کشورهای متاثر از دهشت افگنی رده‌بندی کرده است. این سومین سال پی‌هم است که افغانستان در گزارش این نهاد در صدر قرار دارد.

در این گزارش کشورها با درنظرداشت چهار شاخص “رویدادها، کشته شدگان، زخمی شدگان و خسارات مالی” ناشی از حملات دهشت افگنی رده بندی شده اند.

بر اساس این گزارش، افغانستان در سال ۲۰۲۱ شاهد ۸۳۷ رویداد دهشت افگنی بود که در اثر آن ۱۴۲۶ نفر کشته و ۲۱۹۹ نفر دیگر زخمی شد. گزارش همچنین حاکی است که سال گذشته ۹۱ مورد گروگان‌گیری در افغانستان اتفاق افتاده است.

موسسه اقتصاد و صلح با اشاره به تلفات بلند ناشی از تروریزم در افغانستان گزارش داده است که در سال ۲۰۲۱ افغانستان به تنهایی شاهد ۲۰ درصد تلفات ناشی از فعالیت‌های دهشت افگنی بوده است.

انفجار مرگبار انتحاری مهاجم داعش در نزدیکی میدان هوایی کابل و در جریان عملیات تخلیه از افغانستان که در آن بیش از ۱۸۰ نفر کشته و افزون بر ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شد، مرگبارترین حملۀ دهشت افگنی سال ۲۰۲۱ خوانده شده است.

در گزارش آمده است که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در اواسط اگست سال گذشته، حملات تروریستی منتسب به این گروه و تلفات ناشی از آن کاهش یافته است، با اینحال گزارش از احتمال قوی تشدید نبرد میان طالبان و داعش در افغانستان هشدار داده است.

بر اساس گزارش‌های ملل متحد، طالبان پیش از آنکه بر افغانستان مسلط شوند عامل بیشترین حملات و تلفات غیرنظامیان در افغانستان بودند.

گروه دولت اسلامی (داعش)، طالبان، الشباب و جماعت نصرت الاسلام و المسلمین چهار گروهی اند که در گزارش موسسۀ اقتصاد و صلح بیشترین حملات تروریستی و تلفات ناشی از آن، به آنان نسبت داده شده است.

پس از افغانستان، عراق با ۸۳۳ رویداد دهشت افگنی که منجر به مرگ ۵۲۴ نفر و زخمی شدن ۸۳۶ نفر دیگر شده است، دومین کشور متاثر از دهشت افگنی قلمداد شده است. پاکستان با ۱۸۶ رویداد تروریستی که منجر به کشته شدن ۲۷۵ نفر و زخمی شدن ۴۶۹ نفر دیگر شده است، پس از سومالیا، بورکینافاسو، سوریه، نایجریا، مالی، نیجر و میانمار در ردۀ دهم این فهرست قرار گرفته است.

کشورهای جنوب صحرای افریقا، جاییکه شاهد حملات گستردۀ گروه‌های دهشت افگن چون الشباب، داعش و بوکوحرام است، شاهد ۴۸ درصد تلفات ناشی از حملات دهشت افگنی بوده است.

بر اساس گزارش موسسۀ اقتصاد و صلح، تروریزم در غرب کاهش یافته است و بر اساس یافته‌های این نهاد، حملات با انگیزۀ سیاسی در غرب در مقایسه به حملات مذهبی افزایش پنج برابر یافته است.

موسسۀ اقتصاد و صلح در سال ۲۰۰۸ ایجاد شده و مقر آن در آسترالیا است، اما در شهر نیویورک ایالات متحده، بلجیم، هالند، مکسیکو و زیمبابوی نیز نمایندگی دارد. این نهاد از بدو تاسیس خود، آمار فعالیت‌های تروریستی را در جهان گردآوری و همه ساله شاخص جهانی تروریزم را اعلام می‌کند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *