منابع معتبر از سکتور تحصیلات عالی به افغانستان اینترنشنال گزارش دادند که طالبان تغییرات گسترده‌ای در نصاب درسی دانشگاه‌ها وارد کرده‌اند.

براساس گزارش منابع، طالبان از ساعات درسی مضامین اصلی دانشکده‌ها کاسته و به جای آن ساعات درسی ثقافت اسلامی را سه برابر افزایش داده‌اند.

پیش از این مضمون ثقافت اسلامی در ۸ کریدت در تمام دانشکده‌های دانشگاه‌های افغانستان به گونه اجباری آموزش داده می‌شد.

اکنون طالبان تدریس اجباری ثقافت اسلامی را از ۸ کریدت به ۲۴ کریدت افزایش بخشیده‌اند.

پیش از این در هر سمستر درسی، یک کریدت ثقافت اسلامی تدریس می‌شد.

نظر به طرح جدیدی که طالبان بر کریکولم درسی دانشگاه‌های افغانستان اعمال می‌کنند، قرار است مضامین جدیدی مثل تلاوت و تجوید قرآن، سیرت نبوی، آگاهی فکری و ادیان و مذاهب نیز بر جزوه‌های درسی که قبلا توسط دیپارتمنت ثقافت اسلامی دانشکده شرعیات دانشگاه کابل تهیه شده بود، افزوده شود.

منابع افغانستان اینترنشنال می‌گویند وزارت تحصیلات عالی طالبان در هفته‌های گذشته نمایندگان تمام دانشگاه‌های خصوصی و دولتی از سرتاسر افغانستان را به نوبت به این وزارت فراخواندند تا نصاب درسی دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی را بازنگری کنند.

ویبسایت رسمی وزارت تحصیلات عالی که تحت مدیریت طالبان فعالیت می‌کند نیز از جلساتی گزارش داده است که به هدف “تشخیص و تثبیت نصاب درسی برنامه‌های فوق لیسانس” برگزار شده است.

شماری از استادان دانشگاه‌ها به افغانستان اینترنشنال گفتند “طالبان نصاب درسی ایدیولوژیک خودشان را که بر مبنای تکرار و تقلید اعتقادات جزم‌اندیشانه استوار است، بر نصاب درسی دانشگاه‌ها تحمیل می‌کنند.”

براساس طرحی که در این جلسات به نمایش درآمده است طالبان در نظر دارند در سمستر اول سه کریدت شامل نظام عقیدتی اسلام، تلاوت و تجوید قرآن، در سمستر دوم، چهار کریدت شامل نظام عبادات اسلامی و سیرت نبوی، در سمستر سوم چهار کریدت شامل نظام اخلاقی اسلام و نظام اجتماعی، در سمستر چهارم مضامینی موسوم به “آگاهی فکری” و “ادیان و مذاهب” در سه کریدت، در سمستر پنجم نظام سیاسی و نظام اداری اسلام در چهار کریدت، در سمستر ششم نظام اقتصادی اسلام در دو کریدت، در سمستر هفتم جزوه درسی موسوم به “قرآن و علوم معاصر” در دو کریدت و در سمستر هشتم جزوه‌ای موسوم به “تمدن اسلامی” در دو کریدت آموزش داده خواهد شد.

پیش از این نصاب درسی دانشگاه‌های افغانستان توسط کادرهای دانشگاه‌های افغانستان و زیر نظر یونسکو، بخش فرهنگی سازمان ملل بازنگری می‌شد.

استادان دانشگاه‌های افغانستان می‌گویند آنچه که طالبان بر نصاب تحصیلی دانشگاه‌های افغانستان “تحمیل” کرده‌اند، خلاف استندردهای علمی جهانی است و فشار زیادی را بر دوش دانشجویان خواهد گذاشت.

پیش از این تدریس جزوه‌های مربوط به ثقافت اسلامی در دانشگاه‌های افغانستان بارها جنجال‌برانگیز شده بود.

شماری از کارشناسان معتقد اند که محتوای جزوه‌های درسی ثقافت اسلامی “تفکر افراطی” و “تروریسم” را ترویج می‌کند.

در ماه قوس ۱۳۹۵ حفیظ منصور، نماینده مردم در پارلمان افغانستان گفت ثقافت اسلامی در دانشگاه‌های کشور تروریست تربیت می‌کند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *