ند پرایس، سخن‌گوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که درک این موضوع که چگونه خروج ارتش ایالات متحده از افغانستان باعث جسورتر شدن رهبران مستبد در سراسر جهان مانند ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه شده است، «مشکل» است.

در جریان یک نشست مطبوعاتی روز دوشنبه در مورد گفت‌وگوهای جاری با روسیه، که به نظر می‌رسد هر لحظه آماده حمله به اوکراین است، از پرایس پرسیده شد که آیا دولت بایدن به این مسئله آگاه است که «تمام جهان این قضیه را دقیقا مشابه آنچه در افغانستان اتفاق افتاد، می‌بینند؟»

این گزارشگر به این ادعا اشاره کرد که روسیه در تاکتیک‌هایش علیه اوکراین «از آنچه در افغانستان اتفاق افتاده بهره می‌جوید» و همچنین گفت که تهاجم بدون واکنشی قوی از سوی امریکا در سراسر جهان«اثر دومینوی» خواهد داشت، از جمله «چین علیه تایوان، ایران و نیروهای نیابتی آن، کوریای شمالی و موشک‌های بالستیک آن علیه کوریای جنوبی و جاپان».

پرایس استدلال کرد که پایان دادن به جنگ در افغانستان به ایالات متحده این امکان را می‌دهد که برای مقابله با روسیه «موضع استراتژیک» بهتری داشته باشد.

او گفت: «درکش برای من سخت است که چگونه پایان دادن به یک تعهد نظامی ۲۰ ساله مسئله ساز است. جایی که در آن ایالات متحده هر سال میلیاردها میلیارد دالر خرج می‌کرد، جایی که هزاران سرباز امریکایی، در یک برهه ده‌ها هزار نفر نیروی امریکایی مستقر بودند، جایی که تعهد ناتو وجود داشت، جایی که هزاران سرباز ناتو برای سال‌های متمادی مستقر بودند، تلفات می‌دادند، با تعهد نظامی بی‌پایانی تلفات جانی را تحمل می‌کردند. اگر هنوز به همان منوال بود، چگونه می‌توانستیم از لحاظ استراتژیک موقعیت بهتری داشته باشیم در برابر آنچه اکنون از فدراسیون روسیه می‌بینیم؟»

گزارشگر از موضع خود عقب نشست و گفت برخی از منتقدان و متحدان وضعیت افغانستان را این‌گونه می‌بینند که ایالات متحده به کشوری که اکنون تحت کنترل طالبان است، پشت کرده، با وجودی ‌که هزاران متحد افغان هنوز در تلاش برای خروج از آن هستند.

پرایس در پاسخ گفت: « اولا ایالات متحده به افغانستان پشت نکرده است. هر کسی از آن برداشتی غیر از این واقعیت داشته باشد که ایالات متحده خود را برای مقابله با تهدیدها و فرصت‌هایی که اکنون با آن روبه‌رو هستیم آماده می‌کند، در عین حالی که به مشارکت و حمایت از مردم افغانستان ادامه می‌دهیم، دچار اشتباه در تحلیل شده است.»

پرایس این اظهارات را در بحبوحه تنش‌های فزاینده بین روسیه و اوکراین بیان کرد.

ایالات متحده آمادگی برای افزایش حدود ۸ هزار و ۵۰۰ سرباز را اعلام کرده، اما هنوز تصمیمی برای استقرار آن‌ها گرفته نشده است. این تصمیم ایالات متحده در صورتی گرفته شده است که جو بایدن، از دلایل خروج نظامیان خود از افغانستان، کشته شدن بی‌دلیل جوانان آمریکایی در کشوری دیگر اعلام کرده بود.

مک فارلند، معاون مشاور امنیت ملی دونالد ترمپ، روز یک‌شنبه به فاکس نیوز دیجیتال گفت که خروج آشفته از افغانستان به آنچه که اکنون بین اوکراین و روسیه در حال وقوع است کمک کرده، زیرا به کشورهای دیگر این تصور را داده که ایالات متحده دچار «هرج‌ومرج» است و «در مقابل دشمنان خود نمی‌ایستد.»

مک فارلند گفت: «آنچه در افغانستان اتفاق افتاد، تأثیر موج‌وار در اوکراین داشت. هر اتفاقی که قرار است در اوکراین بیفتد، تأثیر موج‌وار بر چین خواهد داشت، همین‌طور بر ایران. همچنین تأثیر موج‌وار بر کوریای شمالی خواهد داشت، زیرا همه این کشورها به این فکر می‌افتند که از این فرصت استفاده کنند. آن‌ها به این فکر می‌افتند که حالا نوبت ماست. امریکا ضعیف است، نظم خود را از دست داده است.»

مک فارلند این اظهارات را همان زمانی مطرح کرد که فاکس نیوز به پرواز درآمدن هواپیماهای جنگنده چین در حریم دفاعی تایوان را تأیید کرد. این اقدام قوی‌ترین نمایش قدرت این کشور کمونیستی در چند ماه اخیر بوده بود.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *