انتشارگزارش‌هایی مبنی درمورد کندن‌کاری و حفریات در ساحه بودای بامیان، واکنش‌های زیادی را در پی داشته است. سازمان یونسکو گفته است که در مورد کندن‌کاری این ساحات تاریخی تحقیق می‌کنند.

بودای ۵۳ متری صلصال و ۳۵ متری شهمامه در قرن‌های ۵ و ۶ میلادی در شمال شهر بامیان ساخته شده بود و بعدا توسط گروه طالبان به تاریخ ۱۱ مارچ ۲۰۰۱ میلادی منفجرگردیده و تخریب شد. فاجعه‌ای که واکنش‌های ملی وبین المللی را در پی داشت.

اما رواق‌های خالی بودای صلصال و شهمامه و ۶ ساحه تاریخی دیگر در سال ۲۰۰۳ میلادی و بعدا منظره فرهنگی بامیان در فهرست بناهای در معرض خطر سازمان جهانی یونسکو ثبت گردید.

خبرگزاری‌ دویچه وله، گزارش‌هایی در مورد کندن‌کاری در عقب و پیش‌روی بودای صلصال ـ بامیان توسط نیروهای طالبان را به نشر رسانید که در این گزارش همچنان والی بامیان نیز این حفاری را تایید کرده بود.

پاتریشیا مک فلیپس رییس سازمان فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) در افغانستان در واکنش به این خبر گفت: «ما گزارش‌هایی از حفاری در اطراف ساحه بودا در بامیان دریافت کرده‌ایم، ما در حال بررسی موضوع و کشف جزئیات این مورد هستیم.»

با نشر گزارش کندن‌کاری طالبان در اطراف بودای بامیان؛ جوانان، فرهنگیان و باستان شناسان در صفحات مجازی و خصوصآ توییتر واکنش نشان دادند و کمپاینی را تحت عنوان «حفظ ساحات تاریخی بامیان»   آغاز نمودند که تاکنون ادامه دارد.

علی فولادوند یکی از برگزار کننده‌های این کمپاین گفت که ساحات باستانی بامیان در معرض خطر و نابودی قرار دارد و باید این ساحات حفظ و مورد نگهداری قرار گیرد.

وی افزود: «خواست ما در این کمپاین از سازمان‌های بین المللی و کشورهای خارجی این بود که اگر اکنون امکان بازسازی و مرمت ساحات تاریخی بامیان وجود ندارد، حداقل منظره فرهنگی بامیان در همین حالت موجود باقی بماند و بیشتر از این تخریب نگردد.»

تصاویر بودای تخریب شده به کمک فناوری سه بعدی توسط انجنیران بازسازی شده بود.

علی سامی یکی از باستان شناسان می‌گوید که یک بار دیگر فاجعه ۲۰۰۱ بالای ساحات تاریخی بامیان تکرار نشود به این کمپاین پیوسته و از سازمان‌های بین المللی خواستار حفاظت و نگهداری مناطق باستانی شد.

آقای سامی در مصاحبه با خبرگزاری‌ها گفت: «تاحال سازمان یونسکو و نهادهای که در این بخش کار می‌کنند، خاموش نشسته و توجهی نکرده‌اند و به همین منظور طوفان توییتری و این کمپاین را راه اندازی کردیم، تا به این ساحات توجه شود.»

بامیان با داشتن صدها ساحه تاریخی و باستانی، دارای شهرت ملی و بین المللی می‌باشد و به گفته باستان شناسان، بعضی از آثار باستانی، معبدهای دوره بودایی و خصوصا ‌یک بودای خوابیده ۳۰۰ متره در زیر خاک در این مناطق کشف گردیده و اما کاری در زمینه صورت نگرفته است.

غلام رضا محمدی مسوول پیشین سازمان یونسکو در بامیان می‌گوید که با به قدرت رسیدن گروه طالبان، چندین ساحه در اطراف بودا، مغاره‌های بودایی و شهر غلغله توسط انجینیریان کشور‌های خارجی که به زبان اردو و انگلیسی صحبت می‌کردند، کندن‌کاری شده است.

محمدی گفت: «کارگرانی که در ساحه تاریخی مصروف حفاری بودند، قادر به تکلم به زبان فارسی و پشتو نبوده، آنان به زبان اردو و انگلیسی صحبت می‌کردند و این نشان می‌دهد که این افراد مصروف به حفاری در این ساحات، مشخصا مردم محل نیستند و از بیرون از بامیان و افغانستان با داشتن آدرس‌های مشخص برای حفاری آمده اند.»

به گفته محمدی، اگر نهاد‌های بین المللی و خصوصا ‌سازمان یونسکو به ساحات تاریخی بامیان توجه نکنند، به زودی بعضی از مناطق باستانی بامیان نابود خواهند شد و عواقب جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

قبل‌از این، یک کارمند ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان گفته بود که ساحات بودای بامیان توسط پاکستانی‌ها با همکاری نیروهای طالبان حفاری شده است.

گفتنی است که به تاریخ ۲۸ جنوری عبدالله سرحدی والی طالبان در بامیان؛ کندن‌کاری و حفاری را در ساحات بودای بامیان تایید کرده و گفته بود که جلو حفریات در این ساحات باستانی گرفته شده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *