حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور در واکنش به تصمیم امریکا مبنی بر مصادره‌ی بخشی از دارایی بانک مرکزی افغانستان به‌عنوان غرامت برای خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتمبر می‌گوید که اسامه بن لادن، رهبر شبکه‌ی القاعده در پاکستان کشته شد، اما تاوان فعالیت‌های او را مردم افغانستان می‌پردازند.

آقای کرزی که امروز (یک‌شنبه، ۲۴ دلو) در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، گرفتن دارایی بانک مرکزی را ظلم علیه مردم افغانستان خواند و از جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا خواست تا در تصمیم خود تجدیدنظر کند.

جو بایدن در یک فرمان اجرایی از هفت میلیارد دالر ذخایر ارز افغانستان، ۳.۵ میلیارد دالر آن را به خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتمبر اختصاص داده است. طبق این فرمان، ۳.۵ میلیارد دیگر به یک صندوق امانی برای کمک به افغانستان انتقال می‌شود.

کرزی تأکید کرد که امریکا نباید از پول مردم افغانستان به خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتمبر غرامت بدهد. او گفت که مردم افغانستان بزرگترین قربانی تروریزم اند.

رییس‌جمهور پیشین همچنین خطاب به طالبان گفت که دارایی بانک مرکزی برای مصرف «روزمره» نیست، بلکه که خزانه ملی افغانستان و برای نسل‌های آینده نیز است.

کرزی در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به فرار اشرف‌ غنی، رییس‌جمهور پیشین گفت که اگر انتقال قدرت از طریق لویه‌جرگه و روند صلح انجام می‌شد، پول‌های مردم افغانستان گم نمی‌شد.

او در این نشست خبری با اشاره به بحران سیاسی فعلی گفت که تعیین سرنوشت و زعامت حق مردم افغانستان است.

کرزی افزود که برای تمثیل اراده‌ی مردم باید لویه‌جرگه برگزار شود و به گفته‌ی او، انتخابات و ریفراندوم ممکن است.

رییس‌جمهور پیشین اضافه کرد که در این زمینه در یک نامه‌ی مشترک با عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه دولت پیشین پیشنهاداتی را به طالبان ارایه کرده‌اند.

او تصریح کرد که در این نامه زمینه‌سازی برگشت «بزرگان» و کسانی که ناراضی هستند و رفتن به اداره مردم را پیشنهاد کرده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *