بیش از ۳۵۳۰۰ واقعات مشکوک سرخکان و مرگ ۱۵۶ کودک ناشی از آن در افغانستان از ماه جنوری سال ۲۰۲۱ تا ماه جنوری امسال گزارش شده است. چیزی که نگرانی را بیشتر کرده است همانا افزایش سریع واقعات سرخکان درماه گذشته بود.

سازمان صحی جهان ( WHO) از افزایش ۴۰ درصدی واقعات سرخکان درهفته اخیر ماه جنوری خبر داده است. با آنکه میزان مرگ و میر ناشی از آن پایان میباشد، WHO هشدار می‌دهد که ممکن شماری زیادی از کودکان از اثر سرخکان در هفته‌های آینده تلف شوند.

کریستین لندمیر سخنگوی WHO می‌گوید از مرگ و میر ناشی از سرخکان در افغانستان هر وقت گزارش داده نمی‌شود، بنابراین شمارمرگ ومیر ممکن از ارقام ارایه شده به مراتب بالاتر باشد.

آقای لند میر می‌گوید:” افزایش واقعات سرخکان از بابت سطوح بلند سوتغذیه در افغانستان به طور ویژه قابل نگرانی است. سو تغذیه سیستم مقاومت بدن را ضعیف کرده و مردم را در معرض آسیب پذیری بیشتر در برابر امراض و مرگ ناشی از امراض چون سرخکان به ويژه در کودکان قرار می‌دهد. علاوه برآن سرخکان به سیستم مقاومت بدن نیز صدمه میرساند.”

برنامه غذایی جهان می‌گوید افغانستان با بحران بی پیشینه ای مواد غذایی مواجه است. این سازمان می‌گوید یکی از هرسه نفر درافغانستان گرسنه می‌خوابد و درحدود ۲ میلیون کودک سوتغذیه می‌باشند.

آقای لندمیر می‌گوید سرخکان یک مرض ساری است وکودکان که واکسین نشده اند در معرض خطر بلند مصاب شدن به آن ودرنتیجه مرگ ناشی از آن قرار دارند.

وی می‌گوید در ماه دسمبر سال گذشته کمپاین واکسین سرخکان در پاسخ به شیوع این مرض راه اندازی شد. وی می‌افزاید در این کمپاین یک میلیون و پنج صد هزار کودک ۵ در ولایات که بیشتر از سرخکان متاثر شده اند، واکسین شدند.

وی گفت: ”  سازمان صحی جهان درحال کمک به طرح پلان برای یک برنامه وسیع واکسین سرخکان می‌باشد که ممکن در ماه می یا زودتر آغاز شود و قرار است طی آن بیش از ۳ میلیون طفل در سرتاسر افغانستان واکسین شوند. سازمان صحی جهان برای این برنامه درکنار وجوه عملیاتی، واکسین و وسایل اضافی فراهم خواهد کرد.”

سازمان صحی جهان می‌گوید، تقویت برنامه‌های عادی معافیت کتلوی بهترین راه وقایه در برابر سرخکان به ويژه کودکان می‌باشد. این سازمان از کشورهای جهان می‌خواهد که بالای ۹۵ درصد نفوس خود ۲ دوز واکسین سرخکان را تطبیق کنند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *