شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، در سفری به واشنگتن، با جو بایدن، رییس جمهور امریکا دیدار کرد. بایدن در این دیدار که روز دوشنبه، ۳۱ جنوری انجام شد، گفت که قطر را به عنوان اصلی‌ترین متحد غیر ناتوی امریکا معرفی می‌کند.

امیر قطر پیش از این که به دیدار بایدن برود، در پنتاگون به دیدار لوید آستین، وزیر دفاع رفت. پنتاگون گفته است که قطر به امریکا در تلاش‌هایش در افغانستان کمک کرده است. به گفته آستین، امریکا نمی‌توانست بیش از ۱۲۴ هزار نفر را بدون کمک قطر از افغانستان تخلیه کند.

وزیر دفاع امریکا خطاب به امیر قطر گفته است: «شما با آغوش باز پذیرای کسانی هستید که افغانستان را برای یافتن آغازی جدید ترک کردند».

بایدن نیز در صحبت‌های خود در دیدار با امیر قطر به موضوع افغانستان پرداخته است. او از هکماری پنجاه ساله قطر با امریکا سخن گفت و افزود که مشارکت با قطر در جریان سال گذشته در بسیاری از حیاتی‌ترین منافع امریکا نقش اساسی داشته است. او از جابه‌جایی هزار نفر از افغانستان به عنوان نمونه یاد کرده است..

بایدن گفت که با امیر قطر چیزهای زیادی را در دستور کار دارد و در مورد امنیت خلیج فارس، خاورمیانه، تضمین ثبات انرژی جهان و ادامه کار مشترک‌شان برای حمایت از مردم افغانستان صحبت می‌کند.

امیر قطر نیز در سخنانش گفت که دوحه و واشنگتن در مورد افغانستان نشان داده‌اند که قوی و محکم می‌توانند با هم کار و همکاری کنند. او افزود که افتخار می‌کند که توانسته‌‌اند ده‌ها هزار نفر را از افغانستان تخلیه کنند.

قطر به مسیری برای تخلیه شهروندان افغانستان تبدیل شده است. پروازهای تخلیه نیز از سوی این کشور مدیریت می‌شود. شهروندان افغانستان در پایگاه نظامی در قطر برای مدتی مقیم می‌شوند تا واکسین کرونا دریافت کنند و غربال‌گری شوند. این مهاجران سپس به امریکا می‌روند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *