ضمیر کابلوف، نماینده‌ی ویژه ریاست‌جمهوری روسیه برای افغانستان گفته است که مسکو گام‌های مشخصی برای به‌رسمیت‌شناختن دولت طالبان در سطح بین‌المللی می‌بیند. او در عین حال گفته است که احتمال دارد طالبان در بهار سال آینده با مقاومت گسترده‌‌ای مواجه شوند.

کابلوف دیروز (دوشنبه، ۱۱ دلو) در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس روسیه با اشاره به اقدامات بشردوستانه‌ی بین‌المللی با هدف کمک به غیرنظامیان در افغانستان، گفته است که این اقدامات نشان می‌دهد که اعتماد به رژیم حاکم در افغانستان رشد خاصی دارد. کابلوف در عین حال اقدامات بشردوستانه را مسئولیت جامعه جهانی خوانده است.

او گفته است که با تماس‌های جاری سیاسی و اقتصادی خارجی و تلاش‌های برخی کشورها برای از سرگیری تدریجی حضور دیپلماتیک یا قنسولی نیز نگرش مثبت خاصی نسبت به طالبان را نشان می‌دهد.

کابلوف تأکید کرده است: «همه‌ی این‌ها نشان‌دهنده‌ی گام‌هایی در جهت به‌رسمیت‌شناختن رسمی بین‌المللی رژیم طالبان است.»

با گذشت نزدیک به شش ماه از تسلط طالبان بر افغانستان، تا کنون هیچ کشوری حکومت سرپرست این گروه را به رسمیت نشناخته‌ است.

مقام‌های طالبان می‌گویند که این گروه تمام شرایط به‌رسمیت‌شناخته‌شدن را تکمیل کرده، اما کشورهای خارجی احترام به حقوق بشر، مبارزه با تروریسم و تشکیل دولت فراگیر را شروط به‌رسمیت‌شناختن حکومت طالبان تعیین کرده‌اند؛ شرایطی که به نظر می‌رسد طالبان در عملی‌کردن آن تا کنون ناکام بوده‌اند.

ضمیر کابلوف در بخشی دیگر از گفت‌وگوی خود گفته است که احتمال این‌که طالبان در بهار سال آینده با مقاومت گسترده‌ای روبه‌رو شود، منتفی نیست.

این دیپلمات روسی در پاسخ به سؤالی درباره‌ی احتمال این‌که اعتراضات بین قومی در افغانستان پس از پایان زمستان به مقاومت گسترده در برابر طالبان  تبدیل شود، گفته است: «متاسفانه چنین احتمالی وجود دارد.»

او گفته است که در حال حاضر برای طالبان و جامعه جهانی مهم است که حداکثر تلاش‌شان را در درجه‌ی اول برای ایجاد ثبات در افغانستان انجام دهند.

نماینده‌ی ویژه روسیه همچنین تأکید کرده که لازم است جلو اقدامات تحریک‌آمیز در داخل و خارج برای تحریک درگیری‌های بین قومی گرفته شود.

طالبان تا کنون در مورد اظهارات ضمیر کابلوف چیزی نگفته‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *