همزمان با روز جهانی رادیو، انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان می‌گوید که با تحولات اخیر سیاسی در افغانستان دست‌کم، ۸۷ دستگاه رادیویی در این کشور از فعالیت باز مانده و هزاران کارمند رسانه‌ای کار شان را از دست داده اند.

پرویز امین‌زاده، سخنگوی این انجمن روز یکشنبه ۱۳ فبروری (۲۴ دلو) به خبرگزاری‌های داخلی گفت که پیش از تحولات اخیر در افغانستان، ۳۰۰ رسانۀ رادیویی در این کشور فعالیت داشت که حالا، نشرات ده‌ها دستگاه آن به دلیل مشکلات مالی و وضعیت ناگوار سیاسی در این کشور متوقف شده است.

آقای امین زاده افزود که بر اساس بررسی انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان، با توقف فعالیت این رسانه‌ها، سه‌هزار و ۱۲۳ نفر کار شان را از دست داده که ۱۳۲۹ تن آنان زنان بوده اند.

بر بنیاد معلومات این انجمن در ماه‌های اخیر، ۲۳۱ رسانه، تصویری، صوتی و چاپی در سراسر افغانستان از فعالیت باز مانده اند.

سخنگوی این انجمن افزود: “در مورد چگونگی تولید، محتویات و نشر برنامه‌های رادیویی در افغانستان پس از تحولات سیاسی، تغییرات زیادی رونما شده، کمبود و حتی در اکثر ولایت‌ها نبود کارگزاران و دست‌ اندرکاران زن در رادیوها، به چالش جدی مبدل شده که به خوبی می‌شود، آن را لمس کرد.”

انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان هشدار می‌دهد که اگر توجه جدی در مورد وضعیت اقتصادی رسانه‌های این کشور نشود، ممکن فعالیت ده‌ها دستگاه رادیویی و تصویری دیگر در افغانستان متوقف شود.

این در حالی است که امروز (١٣فبروی) مصادف است با روز جهانی رادیو و از نشر اولین پیام از طریق امواج رادیویی، بیش از ۱۲۰ سال می‌گذرد.

پیش از این وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت پیشین افغانستان گفته بود، با آنکه در سال‌های اخیر مخاطبین رسانه‌های تصویری و کاربران شبکه‌های اجتماعی در این کشور به گونۀ چشم‌گیری افزایش یافته، اما رادیو هنوز هم در شهر‌ها و روستاها شنوندۀ زیاد دارد.

در افغانستان که سطح سواد مردم در این کشور پایین است و روزنامه‌‌های سرتاسری در آن کمتر وجود دارد، رادیو در صدر رسانه‌‌های همگانی قرار دارد.

اما در سال‌های اخیر محدودیت‌های مالی، ناامنی، نبود کارمندان مسلکی و خبرنگاران زن، مشکلات عمدۀ رادیوها در افغانستان عنوان شده است.

رادیوی افغانستان برای نخستین‌بار در سال ۱۳۰۹ خورشیدی در زمان امیر امان الله خان، شاه وقت افغانستان، در این کشور ایجاد شد و نخستین رادیوی افغانستان به نام رادیو کابل به نشرات آغاز کرد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *