هم‌زمان با نگرانی از خشک‌سالی پی‌هم در کشور، طالبان آب‌رو بند درونته در ولایت همیشه‌بهار ننگرهار را به سوی پاکستان گشوده‌اند. منابع در ننگرهار می‌گویند که رژیم طالبان به بهانه پاک‌کاری بند، دست به این اقدام زده‌ است. به گفته دهقانان، این تصمیم طالبان سبب شده است که سبزیجات و تربوز ننگرهار در آستانه سوختن و خشکیدن قرار بگیرد. پیش از این، کاسه این بند در فصل‌های خزان و زمستان به منظور پاک‌کاری خالی می‌شد. بزرگان چندین ولسوالی در اعتراض به این کار، می‌گویند که طالبان با چنین تصمیم‌شان، زحمات یک‌ساله دهقانان ننگرهاری را حیف می‌کنند. مسوولان طالبان در واکنش به این شکایت‌ها، تأیید می‌کنند که خلاف سال‌های گذشته، امسال در فصل بهار و آستانه حاصل‌گیری زمین‌ها، اقدام به این کار کرده‌اند. گفتنی است که طالبان پیش‌تر آب بند کمال‌خان را نیز به روی ایران باز کرده‌ بودند.

در جریان سال روان، خشک‌سالی در همه ولایت‌های افغانستان، از جمله ولایت ننگرهار افزایش یافته است. به گفته باشند‌گان این ولایت، آنان برای آبیاری زمین‌های‌شان به کانالی متصل به بند درونته در این ولایت چشم دوخته‌اند. با این حال به گفته این باشنده‌گان، طالبان به بهانه ترس از جاری‌ شدن سیلاب‌ها و این‌که ریگ و گل زیاد سبب جلوگیری از حفظ آب شده، از ورود آب به این بند جلوگیری کرده‌اند. به این ترتیب، رژیم طالبان طی یک اقدام، آب این بند را به سوی پاکستان جاری کرده‌اند.

دهقانان در این ولایت می‌گویند که این کار به دلیل سرازیر شدن سیلاب‌ها نشده است، بلکه طالبان به‌گونه عمدی آب بند درونته را به سوی پاکستان رها کرده‌اند. به گفته آنان، حاصلات زمین‌های زراعتی ولسوالی‌های وابسته به این کانال که توسط آن آبیاری می‌شد، اکنون از کم‌آبی سوخته است. شماری از باشنده‌گان ولسوالی‌های متضرر نیز می‌گویند که اگر آب زمین‌های‌شان به وقت تأمین نشود، همه تلاش‌های یک‌ساله‌شان هدر می‌رود. به گفته آنان، در این صورت صدها هزار افغانی به آنان زیان وارد می‌شود.

یکی از ولسوالی‌های مستفید شده از این کانال، بتی‌کوت است که امسال در آن هزاران جریب زمین سبزیجات و تربوز کشت شده است. دهقانان در این ولایت می‌گویند که روی زمین‌های‌شان مصارف زیادی کرده‌اند، اما از چند روزی به این‌ سو آب بالای‌شان خشک شده است و حاصلات‌ زمین‌‌های‌شان با گذشت هر روز خراب‌تر می‌شود.

یک بزرگ قومی این ولسوالی گفت که بتی‌کوت ولسوالی حاصل‌خیزی است و همه زمین‌های آن نیز توسط همین کانال آبیاری می‌شود. به گفته او، اکنون که چند روز از خشک شدن این کانال می‌گذرد، دهقانان با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌اند. وی افزود: «اگر طالبان می‌خواهند کاسه بند را پاک کنند، اکنون وقت مناسب آن نیست؛ زیرا همین اکنون فصل سبزی و تربوز است که به آب نیاز دارد و باید آبیاری ‌شده نگه‌داری شود. اگر هم بسیار نیاز بود که کاسه بند پاک شود، باید وسایل و شمار کارگران آن دو برابر می‌شد تا حاصلات مردم نجات می‌یافت.»

هم‌چنان در شماری از ولسوالی‌های شینوار که از قبل آب کمی به آن می‌رسید، اکنون کاملاً خشک شده است. به گفته مردم این ولسوالی، تلاش‌های یک‌ساله آنان حیف شده است و در کمال ناامیدی، حاصلات زمین‌های‌شان در جلو چشم‌شان از کم‌آبی می‌سوزد. یک تن از بزرگان این ولسوالی به روزنامه ۸صبح گفت که کشت‌های‌شان از یک‌‌ سو به دلیل خشک‌سالی و از سوی دیگر به دلیل پرچاو شدن کانال سوخته است. به گفته او، دهقانان زمین‌های زیادی را در سال روان ترکاری کاشته‌اند که به آب نیاز دارد، اما طالبان آن‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده‌اند. او تصریح کرد: «مردم شینوار در محل‌شان کاروبار دیگری ندارند. اکنون زمین‌های کشت ‌شده‌شان به دلیل تصمیم طالبان می‌سوزد که آن را پاک‌کاری کاسه‌ بند نام‌گذاری کرده‌اند.» او گفت که اگر طالبان آب این کانال را در زمان لازم به روی پاکستان نبندند و آن را به زمین مردم نرسانند، حاصلات بیش‌تر مردم از بین می‌رود و تلاش‌شان با خاک یک‌سان می‌شود.

در همین حال، طالبان محلی می‌گویند که اگر کاسه بند را پاک نمی‌کردند، با افزایش آب در کاسه و هم‌چنان سرازیر شدن سیلاب‌ها، گل‌های داخل کاسه این بند جنجال می‌آفرید. هم‌چنان به گفته برخی از طالبان در ننگرهار، کاسه این بند همه‌ساله در فصل‌های خزان و زمستان و هنگام باران‌های موسمی پاک می‌شد، اما آنان این کار را در حال حاضر برای این کرده‌اند که حوزه دریایی در ننگرهار در همه کانال‌های و کاریزهای این ولایت روند پاک‌کاری را آغاز کرده است.

طالبان در حالی آب بند درونته را به سوی پاکستان رها کرده‌اند که با گذشت هر روز، چالش کمبود آب در ننگرهار فراگیرتر می‌شود. به باور شهروندان، با توجه به این اقدام طالبان، بعد نیست که این گروه با چنین تصامیمی بحران خشک‌سالی در کشور را گسترده‌تر سازند. گفتنی است که افغانستان در جریان سال‌های اخیر با خشک‌سالی جدی روبه‌رو شده است. هم اکنون زمین‌های زراعتی در بیش‌تر ولایت‌ها خشک شده است و دهقانان و دام‌داران توان پیش‌برد کارهای‌شان را ندارند. پیش از این، طالبان آب بند کمال‌خان را نیز به روی ایران باز کرده بود که واکنش‌های زیادی را به همراه داشت.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *