گزارشگران بدون مرز می‌گوید در یک ماه گذشته دستکم ۱۲ خبرنگار در افغانستان بازداشت و زندانی شده‌اند، و پرونده هیچ کدام از این خبرنگاران زندانی بنا بر قانون در کمیسیون تخطی رسانه‌ها بررسی نشده است.

در بیانیه این نهاد که روز یکشنبه به عنوان «افزایش بازداشت خودسرانه خبرنگاران در افغانستان» نشر شد آمده است که با آنکه ذبیح الله مجاهد، سخنگو و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در ۲۲ثور/اردیبهشت در مراسمی گفته بود که کمیسیون تخطی رسانه‌ها و کمیسیون دسترسی به معلومات تشکیل شده است اما «تشکیل کمیسیون تخطی رسانه‌ها تاثیری بر توقف بازداشت خبرنگاران نداشته است.»

به گفته این نهاد، در ۱۷ ثور / اردیبهشت ۱۴۰۱ خالد قادری، شاعرو خبرنگار رادیو نوروز در شهر هرات در یک دادگاه نظامی طالبان به یک سال زندان محکوم شد. میرزا حسنی مدیر رادیو صدای آفتاب در شهر هرات در اول جوزا/خرداد بازداشت شده است. جما‌الدین دلدار، خبرنگار رادیو گردیز در ۳ جوزا/ خرداد ظاهرا به علت مواضع سیاسی پدرش بازداشت شده است و خان محمد سیال، خبرنگار تلویزیون پیوستون در۲۰ ثور به علت «امری شخصی» در ولایت ارزگان بازداشت شده است.

شمار دیگری از خبرنگاران نیز به دلایل مختلف از جمله پوشش تظاهرات زنان در کابل موقتا توسط نیروهای امنیتی طالبان بازداشت شدند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *