خانه آزادی بیان می‌گوید پس از به قدرت رسیدن طالبان، تمامی ساختارهای مردم‌سالاری به ویژه آزادی بیان ضربه شدیدی دیده و آخرین نفس‌هایش را می‌کشد.

این نهاد گفته طالبان از ۲۶ حوت ۱۴۰۰ تا ۷ حمل ۱۴۰۱ خورشیدی، ۱۰ خبرنگار و کارمند رسانه را بازداشت و شکنجه روانی کرده‌اند.

به گفته خانه آزادی بیان این خبرنگاران بدون ارتکاب جرم و خلاف قوانین بشری به صورت موقت در بازداشت بوده‌اند.

در اعلامیه این نهاد آمده است پس از آنکه طالبان روز پنجشنبه ۲۶ حوت ۱۴۰۰ خورشیدی خپلواک ساپی، رییس طلوع‌نیوز، بهرام امان، گرداننده برنامه‌های سیاسی و نافع خلیق، مشاور حقوقی این رسانه را بازداشت کردند، به تازگی سرور هاشمی، خبرنگار رادیو سلام وطندار را در کابل، رحیم‌الله نوری، آغاشیر منار، فرید علی‌زی، محمود مهربان، وارث نوری و سمیع‌الله وحدت مسئولان و کارمندان رسانه‌های محلی رادیو سانگه، رادیو ملت ژغ، رادیو تسنیم و رادیو زما را در قندهار بازداشت و پس از بازجویی‌های شدید از بند رها کرده‌اند.

خانه آزادی بیان نگرانی جدی خود را از این اتفاقات ابراز کرده است. این نهاد رسانه‌ای می‌گوید هر نوع فشار بر خبرنگاران، دستگیری‌های بدون دلیل اهل رسانه و مقیدسازی آزادی بیان توسط گروه طالبان در تضاد با اصول انسانی است و “ما آنرا جنایت علیه آزادی بیان و حقوق اجتماعی می‌دانیم.”

این نهاد از طالبان خواسته است به اصل‌های انسانی پابند بوده برای داشتن افغانستان یک‌پارچه دست از خفه‌سازی صدای مردم بردارند.

خانه آزادی بیان همچنین از نهادهای بین‌المللی حامی رسانه‌های آزاد، جامعه جهانی و اتحادیه اروپا خواسته است تا دموکراسی، آزادی بیان و افغانستان را از یاد نبرده، با هر وسیله ممکن بر طالبان فشار بیاورند تا به اصل‌های بشری چون آزادی بیان و حقوق اجتماعی شهروندان افغانستان حرمت قایل شوند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *