چهار پروژه‌ی بانک جهانی به ارزش ۶۰۰ میلیون دالر در افغانستان در واکنش به تصمیم طالبان مبنی بر بستن مکاتب به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم، متوقف شد.

این پروژه‌ها با تمویل صندوق بازسازی افغانستان در بانک جهانی (ARTF)، توسط آژانس‌های سازمان ملل متحد برای حمایت از زراعت، آموزش، صحت و معیشت در افغانستان تطبیق می‌شد.

به گزارش رویترز، بانک جهانی با اشاره به نگرانی عمیق خود در مورد ممنوعیت تحصیل دختران گفته است که تمام فعالیت‌هایی که توسط ARTF تمویل می‌شود، برای حمایت از دست‌رسی و برابری خدمات برای زنان و دختران در افغانستان است.

با این حال بانک جهانی افزوده است که چهار پروژه‌ی این نهاد تنها زمانی برای تأیید به کمک کنندگان ARTF ارائه می‌شود که «بانک جهانی و شرکای بین‌المللی آن درک بهتری از وضعیت داشته و اطمینان داشته باشند که اهداف پروژه‌ها می‌تواند برآورده شود.»

هیأت اجرایی بانک جهانی در اول مارچ طرحی را برای استفاده از یک میلیارد دالر پول‌ مسدودشده در صندوق ARTF برای تأمین مالی برنامه‌های آموزشی، کشاورزی، صحت و خانواده تصویب کرد. این پول با دور زدن مقام‌های تحریم‌شده طالبان از طریق آژانس‌های سازمان ملل پرداخت می‌شود.

رویترز نوشته زمانی که بانک جهانی با آزاد‌کردن وجوه ARTF برای پروژه‌های جدید توسط آژانس‌های سازمان ملل موافقت کرد، تصریح کرده بود که انتظار دارد «تمرکز قوی بر حصول اطمینان از مشارکت دختران و زنان و بهره‌مندی آنان از این حمایت» داشته باشد.

این درحالی است که پس از تسلط طالبان زنان و دختران از کار و آموزش محروم شده‌اند.

قرار بود مکاتب دخترانه پس از ماه‌ها تعطیلی هفته گذشته، روز چهارشنبه (۳ حمل) در سراسر کشور بازگشایی شوند؛ اما وزارت معارف طالبان در همان روز اعلام کرد که مکاتب متوسطه و لیسه دختران تا امر ثانی همچنان بسته می‌ماند.

این تصمیم واکنش‌های منفی و محکومیت‌های گسترده‌ی ملی و بین‌المللی را در پی داشته است.

امریکا هفته‌ی گذشته جلسات برنامه‌ریزی‌شده خود با طالبان در دوحه را به‌دلیل این تصمیم لغو کرد. گفته می‌شود، موضوعات اقتصادی از محور بحث این جلسات بوده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *