خانه آزادی بیان اعلام کرد که پس از به قدرت رسیدن طالبان، رسانه‌ها با تهدید و فشارهای شدید روبرو شده و در این مدت، بیشتر از ۸۰ خبرنگار و کارمند رسانه بازداشت، شکنجه و تهدید شده‌اند.

در آخرین مورد طالبان علی‌رضا شهیر، خبرنگار تلویزیون راه فردا را بازداشت و شکنجه کرده است.

به نقل از خانه آزادی بیان علی‌رضا شهیر در جریان پوشش خبری حمله انتحاری بر مکتب عبدالرحیم شهید از سوی طالبان بازداشت شده است.

پیش از او طالبان محب جلیلی، گوینده پیشین خبر آریانانیوز را بازداشت و شکنجه فزیکی کرده بودند.

خانه آزادی بیان می‌گوید طالبان در رابطه به هیچ کدام از این موارد پاسخ‌گو نیست و تغییر مثبتی در برخوردشان با خبرنگاران و آزادی بیان دیده نمی‌شود.

در همین حال، محب جلیلی نیز به تازگی در صفحه فیسبوکش نوشته باری دیگر استخبارات طالبان او را تهدید به مرگ کرده است.

خانه آزادی بیان افغانستان هر نوع فشار، تهدید، بازداشت و شکنجه خبرنگاران را در تضاد با ارزش‌های بشری دانسته، از طالبان خواسته تا مطابق قانون دسترسی به اطلاعات، قانون رسانه‌های همه‌گانی و میثاق‌های بین‌المللی به حریم رسانه‌های همه‌گانی و حق آزادی بیان مردم افغانستان تعدی نکنند و اصل آزادی بیان و گردش آزاد اطلاعات را تضمین کنند.

این نهاد حامی رسانه‌ها و خبرنگاران همچنین از نهادهای بین‌المللی حامی رسانه‌ها، نمایندگی سازمان مبل در افغانستان و اتحادیه اروپا می‌خواهد تا رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان را از یاد نبرده و با هر وسیله‌ی ممکن بر طالبان فشار بیاورند تا به آزادی بیان به عنوان یکی از حقوق بنیادین بشری و یکی از دستاوردهای مردم افغانستان حرمت قایل شده و از نقض میثاق‌های بین‌المللی دست بردارند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *