لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحده می‌گوید که اگر گروهی‌های تروریستی مانند داعش در افغانستان سر بلند کنند، نیروهای امریکایی در مقابل شان اقدام خواهد کرد.

جنرال مارک میلی که در مجلس سنای ایالات متحده صحبت می‌کرد گفت که گروه‌های تروریستی به شمول داعش تلاش دارند تا فعالیت‌های شان را در افغانستان دوباره منسجم کنند، اما تا حال موفق به این کار نشده اند.

این جنرال امریکایی قبلاً گفته بود که این گروه‌ها در مدت دو تا سه سال آینده قابلیت تهدید خاک امریکا را خواهند یافت.

اما او افزود: “آنان (گروه های ترویستی) تا اکنون کدام خطری را متوجه خاک امریکا نکرده اند، اما ما از بسیار نزدیک آنان را نظارت می‌کنیم و اگر آنان سر بلند کنند و [امریکا را] تهدید کنند، ما اقدامات مناسب را روی دست خواهیم گرفت.”

با وجود آنکه لوی درستیز عمومی قوای مسلح امریکا گفت که قابلیت‌های نیروهای امریکایی برای ماموریت مبارزه با گروه‌های تروریستی می‌تواند بهبود یابد، کارشناسان نظامی می‌گویند که ایالات متحده می‌تواند با امکاناتی که دارد، جلو رشد و تقویت گروه‌های تروریستی را در افغانستان بگیرد.

محمد رادمنش، جنرال پیشین اردوی افغانستان، گفت که ۲۲ گروه تروریستی در افغانستان از قبل فعالیت داشتند و با توجه به حملات خونین کندز، بلخ و کابل می‌توان گفت که آنها می‌توانند چالش‌های جدی امنیتی را ایجاد کنند.

جنرال رادمنش افزود:“ایالات متحده امریکا توانایی دارد و می‌تواند روی مسایل بزرگ منطقوی با در نظرداشت کشورهای همسو و دوست، فعالیت‌های گروه‌های تروریستی را در نطفه در خود پاکستان که افراطگراهایش برای تعلیم و تربیه این گروه‌ها همیشه در مسایل افغانستان مداخله می‌کنند، بگیرد.”

این در حالی است که به دنبال موج تازۀ حملات مرگبار اخیر در افغانستان که مسوولیت برخی آن را گروه دولت اسلامی (داعش) به عهده گرفت، حکومت طالبان اعلام کرد که داعش در هیچ نقطۀ افغانستان به گونۀ “فیزیکی و علنی” حضور ندارد.

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان ۲۶ اپریل (ششم ثور) با فرستادن یک پیام ویدیویی به خبرنگاران گفت:”[داعش] پدیده‌ای که در گذشته به تهدید بزرگ در افغانستان مبدل شده بود، اکنون در هیچ نقطۀ کشور حضور فزیکی و علنی ندارد. حملات بزدلانۀ اخیر به معنای این است که آنان توانایی خود را از دست داده اند.”

طالبان گفته اند که برای سرکوب گروه‌های تروریستی به شمول داعش از “نیروی کافی” برخوردار اند و در مبارزه علیه آنان موفق نیز بوده اند.

اما امین صداقت، تحلیلگر سیاسی، به صدای امریکا گفت که وضعیت کنونی افغانستان، یک بستر هموار برای تقویت و رشد گروه‌های تندرو است و طالبان نیز با توجه به مشکلات سیاسی، نظامی و اقتصادی توانایی مهار آنها را ندارند.

آقای صداقت افزود: “بیشتر نیروهای طالبان متخصص و فنی نیستند، ورزیده نیستند، بیشتر نیروهای چریک اند، در کوه‌ها و دشت‌ها گشته و بیشتر برای برهم زدن بودند نه کنترول و مهارکردن. از این لحاظ است که نیروهای که به این سمت و سو (افراطگرایی) می‌روند با یک فراغت بال و راحتی آنها در مسیرهای تندروی و گروه‌های تندور قدم می‌گذارند.”

پیش از این نیز گروه نظارت سازمان ملل متحد در ماه فبروی گزارش داده بود که با تغییر نظام در افغانستان، فعالیت‌های گروه‌های خارجی نیز افزایش یافته است.

در این گزارش اشاره شده که رقم اعضای گروه دولت اسلامی یا داعش در افغانستان از۲۲۰۰ نفر به حدود ۴۰۰۰ نفر افزایش یافته که نیم این افراد اتباع خارجی اند.

در همین حال دیوید پترییس، رییس پیشین ادارهٔ استخبارات مرکزی ایالات متحده و فرماندهٔ پیشین نظامیان امریکایی در افغانستان، در مصاحبه با صدای امریکا از حضور گروه های دهشت افگن و موج تازهٔ خشونت های شاخه خراسان داعش اظهار نگرانی کرده و گفت که ازقبل پیشبینی شده بود که طالبان توانایی برقراری امنیت افغانستان را ندارند.

او دلیل آنرا آزادی هزاران زندانی خواند که پس از رهایی توسط طالبان، دوباره مقتدر شده اند و دست به راه اندازی حملات می‌زنند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *