توماس وِست، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور صلح افغانستان گفته است که در جریان نشست سه‌روزه اُسلو با نمایندگان طالبان روی موضوعات مختلف صحبت کرده و همچنین از افزایش بازداشت‌های خودسرانه در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

وِست بامداد امروز (جمعه، ۸ دلو) در رشته‌تویتی نوشته است که یک روند مشورتی گسترده باید در میان مردم افغانستان در مورد آینده‌ی سیاسی کشورشان وجود داشته باشد، بازداشت‌های خودسرانه باید پایان یابد. حقوق بشر حفاظت شود و دست‌رسی بدون مانع برای زنان و دختران به مکاتب دولتی در سراسر کشور در تمام سطوح باید یک اولویت اساسی باشد.

به‌گفته‌ی او، آمادگی برای آغاز سال آموزشی در ماه حمل، وضعیت امنیتی و تلاش‌های طالبان برای مهار شاخه‌ی خراسان گروه داعش، سکتور بانکی، تلاش برای رسیدگی به چالش‌های اسعار نقد و کمک‌های بشردوستانه و نیازهای اساسی از دیگر موضوعاتی بوده که در نشست سه‌روزه‌ی اُسلو روی آن بحث شده است.

او گفت‌وگوها با جامعه مدنی و رهبران طالبان در اُسلو را مهم خوانده و گفته است: «انصافاً می‌توان گفت که ما همه در مورد نگرانی‌های‌مان با یکدیگر رُک و راست بودیم.»

توماس وِست همچنین افزوده است که دیدارهایی با فعالان «شجاع» حقوق بشر، خبرنگاران، رهبران سکتور خصوصی و مأمورین اسبق دولتی از داخل و خارج افغانستان نیز داشته است که به‌گفته‌ی او، پیام‌های آنان به طالبان «قانع‌بخش و فوری» بود.

نماینده‌ی ویژه امریکا در امور صلح افغانستان نوشته است که پیام واضحی که در اُسلو شنیده، این بوده است که جامعه بین‌المللی باید در افغانستان دخیل بماند. او تأکید کرده است که بحران انسانی و وضعیت ناامیدکننده‌ی اقتصاد افغانستان مستلزم اقدام جسورانه و توجه کامل جامعه بین‌المللی است.

توماس وِست از گفت‌وگو بین طالبان و جامعه مدنی افغانستان در اُسلو استقبال کرده و نوشته است: «ما تداوم این روند را تشویق می‌کنیم و امیدواریم که گفت‌وگوهای گسترده میان طیف متنوعی از مردم افغانستان -مردان و زنان- ادامه یابد.»

او در ادامه تأکید کرده است که امریکا و متحدانش به دیپلماسی در حمایت از مردم افغانستان ادامه خواهند داد تا اطمینان حاصل کنند که افغانستان بار دیگر به پناهگاه امن تروریستان برای تهدید ایالات متحده و دیگران، تبدیل نشود.

این درحالی است که نشست اُسلو به تاریخ سوم دلو آغاز و در تاریخ پنجم دلو پایان یافت. در این نشست هیأت طالبان با نمایندگان جامعه مدنی افغانستان و نمایندگان کشورهای غربی در اُسلو دیدار کردند. طالبان این نشست را پُردستاورد خوانده‌اند.

نمايندگان ويژه کشورهای اروپایی و امریکا اما در یک اعلامیه‌ی مشترک گفته‌اند که نشست اُسلو و دیدارهای حاشیه‌ی این نشست به هیچ‌وجه به‌معنای به رسمیت‌شناختن یا مشروعیت بخشیدن به دولت موقت طالبان نیست.

در این اعلامیه‌ی مشترک که از سوی نمايندگان ويژه اتحاديه اروپا، فرانسه، آلمان، ايتاليا، ناروی، بريتانيا و ايالات متحده منتشر شده، تأکید شده است که منبع مشروعیت هر حکومتی در افغانستان، خود مردم این کشور خواهد بود.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *