مجریان زن از بامداد روز پنجشنبه، ۲۹ ثور در حالی در تلویزیون‌ها ظاهر شدند که ماسک تمام صورت آنها را پوشانده است.

روز چهارشنبه یک زن خبرنگار از یکی از تلویزیون‌های خصوصی، در اینستاگرامش نوشته بود که وزارت امر به معروف طالبان از آنها خواسته بدون ماسک در برابر دوربین ظاهر نشوند.

مجریان زن حدود دو هفته بعد از صدور فرمانی در مورد حجاب اجباری از سوی طالبان، ظاهر شده‌اند.

همزمان با این، یک معلم از یکی از مکاتب خصوصی گفت طالبان بدون هماهنگی، به طور ناگهانی به مکاتب سر می‌زنند و لباس استادان زن را بررسی می‌کنند.

روز شنبه، ۱۷ ثور طالبان با صدور فرمان جدیدی دستور داده‌اند که زنان جز چشم‌ها، بدن و صورت‌شان را بپوشانند.

طالبان مواد مندرج در دستورشان را “حکم واجب شرعی” خوانده و هشدار دادند در صورتی که زنان حجاب مورد نظر این گروه را رعایت نکنند، مورد “تنبیه و ترهیب” قرار گرفته و بستگان آنها به مدت سه روز زندانی خواهد شد.

طالبان در این دستورالعمل برقع یا “چادری” را “بخشی از فرهنگ با عزت افغانی و بهترین نمونه حجاب” دانسته است.

در این دستورالعمل آمده است، اگر زنان حجاب مورد نظر طالبان را رعایت نکنند محاکمه خواهد شد و اگر این زنان کارمندان حکومت باشند، از وظیفه برکنار خواهند شد.

مقام‌های طالبان روز شنبه در مراسم ویژه اعلام کردند، ابتدا خانه‌های زنانی که حجاب مورد نظر این گروه را رعایت نکند، شناسایی شده و به او توصیه و تنبیه نامه ارسال خواهد شد و در قدم دوم، “ولی این زنان در ریاست مربوطه احضار خواهد شد.”

طالبان تأکید کرده در مرحله سوم، اقارب نزدیک زنانی که حجاب مورد نظر این گروه را رعایت نکنند، برای سه روز زندانی خواهد شد.

پیش از این فرمان طالبان در مورد حجاب اجباری با واکنش‌های گسترده داخلی و جهانی مواجه شده بود.

طالبان به رغم واکنش‌های گسترده، به نظارت خیابان‌ها، مکاتب، دانشگاه‌ها و بازارها پرداختند و زنانی را که حجاب مورد نظر آنها را رعایت نمی‌کند هشدار دادند.

دیروز ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد طالبان دانشجویان دختر دانشگاه تعلیم و تربیه در کابل را بخاطر پوشیدن چادرهای رنگی هشدار می‌دهد.

یک دانشجوی دانشگاه تعلیم و تربیه گفت که طالبان کارت دانشجویی تمام دخترانی را گرفتند که چادرهای رنگی پوشیده بودند.

ویدیوهایی هم منتشر شده که نشان می‌دهد طالبان در ایست‌های بازرسی در کابل و تخار زنان را از موترهای مسافربری پایین و وارسی می‌کنند تا مطمین شوند که حجاب مورد نظر آنها را رعایت کرده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *