شماری از رهبران احزاب و شخصیت‌های سیاسی در نشستی در ترکیه، بر ایجاد شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان توافق کرده‌اند. این نشست سه‌شنبه شب (۲۷ ثور) در خانه‌ی عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان در شهر آنکارا برگزار شده است.

عبدالرشید دوستم، محمد محقق، عبدالرسول سیاف، عطا محمد نور، میررحمان رحمانی، محمدعلم ایزدیار، نماینده‌های صلاح‌الدین ربانی و اسماعیل خان و برخی دیگر از چهره‌های سیاسی از اشتراک‌کنندگان این نشست بوده‌اند.

در اعلامیه‌ی هفت ماده‌ای این نشست آمده است که دوام حاکمیت استبدادی طالبان نتیجه‌ای جز وخامت بیشتر وضعیت بشری، رونق تولید و صدور مواد مخدر، افزایش بی‌رویه‌ی سیل مهاجرت به خارج و تبدیل افغانستان به پایگاه امن گروه‌های تروریستی بین‌المللی و دهشت‌افکن، نخواهد داشت.

در این اعلامیه، مقاومت مسلحانه در برابر طالبان در ولایت‌های پنجشیر، بغلان، تخار، بدخشان، پروان، کاپیسا، سمنگان و دیگر بخش‌های کشور «مشروع» خوانده شده و از مقاومت‌های مسلحانه در برابر طالبان نیز اعلام حمایت شده است.

شرکت‌کنندگان این نشست گفته‌اند که طالبان مخالف تمام موازین دینی و انسانی دست به «تجاوز و کشتار ظالمانه مردم زدند» و مردم ناگزیر به دفاع مشروع از جان و مال خود در برخی از نقاط کشور پرداخته‌اند. آنان

در ماده‌ی دوم اعلامیه از طالبان خواسته شده است تا بیشتر از این «موجب ویرانی و تباهی» در کشور نشوند و برای حل معضل‌های کنونی، بر سر میز مذاکره حاضر شوند.

در این ماده‌ی اعلامیه تأکید شده است که طالبان باید بدانند که براساس شهادت تاریخ، هیچ گروهی با اعمال زور و فشار نتوانسته است بر افغانستان حکومت پایدار داشته باشد.

در بخشی از اعلامیه آمده است که «حاکمیت انحصاری و غاصبانه‌ی طالبان در افغانستان» موجب بحران و بی‌ثباتی گسترده می‌شود و این وضعیت به نفع کشورهای همسایه و منطقه نیز نخواهد بود: «تنها افغانستان متحد و دارای یک نظام سیاسی باثبات مبتنی بر عدالت و برابری می‌تواند منافع آنان [کشورهای همسایه و منطقه] را نیز تأمین کند.»

رهبران احزاب و شخصیت‌های سیاسی در این اعلامیه گفته‌اند که جهان باید بداند که طالبان به هیچ یک از ارزش‌های اسلامی و انسانی و موازین بین‌المللی و معیارهای حقوق بشری پایبند نیستند. این درحالی است که پیشتر احسان نیرو، سخن‌گوی حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان بدون ارایه‌ی جزئیات از این نشست،  گفته بود که افراد حاضر در نشست با «دیدگاه‌ها و طرح‌های مثبت» درباره‌ی بیرون‌رفت از وضعیت کنونی افغانستان بحث کرده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *