کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان (ICRC) می‌گوید که برای دسترسی میلیون‌ها نفر به خدمات صحی، این کمیته به پشتیبانی خود از بخش سکتور صحت در این کشور ادامه می‌دهد.

این کمیته در توییتر گفته است که در حال حاضر، مسوولیت ۳۳ شفاخانه را در سراسر این کشور به عهده دارد و تمام امکانات و تجهیزات صحی این شفاخانه‌ها را تهیه می‌کند.

بر اساس معلومات کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ هم اکنون حقوق ماهانه بیش از ۱۰هزار کارمند صحی را در تمام ولایات افغانستان پرداخت می‌کند.

صلیب سرخ گفته است که با پشتیبانی مالی از نظام صحی افغانستان میلیون‌ها نفر در این کشور به مراقبت‌های ضروری بهداشتی دست‌رسی خواهند یافت.

پس از مسلط شدن طالبان و خروج نیروهای خارجی در ماه اگست سال گذشته، افغانستان با بحران شدید اقتصادی مواجه شده و از چندین ماه به این‌سو، مامورین دولتی به ویژه کارمندان صحی معاش ماهانه خود را دریافت نکرده اند.

این کمیتۀ همچنین تاکید کرده است که آنان به تلاش‌های شان، برای بهبود سکتور صحت و رسیدگی به کارمندان بهداشتی در بخش‌های افغانستان ادامه خواهند داد.

پیش از وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان گفته بود که سازمان جهانی صحت و صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال، بیشتر شفاخانه‌ها و مراکز صحی را در ۳۴ ولایت افغانستان تمویل می‌کنند.

به گفتۀ این وزارت، پیش از این، دوهزار و ۲۳۱ مرکز درمانی مربوط پروژۀ صحتمندی – یکی از پروژه‌های بزرگ صحی افغانستان – می‌شد که بانک جهانی تمویل می‌کرد، اما با تغییر نظام در افغانستان این پروژه به گونۀ کامل متوقف گردید.

جاوید هژیر، سخنگوی این وزارت همچنین گفته بود که وزارت صحت برای تمویل و تجهیز این مراکز تلاش کرده و سازمان جهانی صحت و یونیسف پذیرفتند که در کنار مراکز درمانی مربوط پروژۀ صحتمند، ۳۳۷مرکز صحی دیگر را نیز تمویل و تجهیز کنند.

 

بسته‌شدن مراکز صحی و مشکلات بیماران

داکتران بدون مرز می‌گوید که همزمان با بسته‌شدن صد‌ها مرکز صحی به دلیل قطع کمک‌های جامعۀ جهانی به افغانستان و بهبود امنیت در این کشور، شمار مراجعۀ بیماران به شفاخانه‌ها به گونۀ بی‌سابقه افزایش یافته است.

داکتران بدون مرز در افغانستان روز چهارشنبه ۱۳ اپریل (۲۴ حمل) در گزارشی گفته است به گونۀ اوسط در هرماه، ۲۰هزار بیمار در شفاخانۀ بست ولایت هلمند که از سوی این نهاد تمویل می‌شود، مراجعه کرده و از این میان، دوهزار و ۴۰۰ نفر بستری می‌شوند.

این نهاد در حال حاضر مسوولیت چندین شفاخانه را در ولایات خوست، قندهار، کندز، هلمند و هرات به عهده دارد و از شفاخانه‌های معیاری در سطح این کشور به شمار می‌روند.

داکتران بدون مرز اضافه کرده که تنها در سال ۲۰۲۱، بیش از ۱۶۴هزار نفر به شفاخانه بست ولایت هلمند مراجعه کرده اند که از این میان، ۳۰هزار و ۹۰۰ نفر آن در این مرکز تداوی شده اند.

بر اساس معلومات این نهاد، در این مدت ۱۸هزار و ۹۰۰ زایمان در این شفاخانه صورت گرفته و ۳۲۰۰ کودک متلا به سو تغذی درمان شده اند.

داکتران بدون مرز همچین گفته که در یک سال گذشته، شش‌هزار و ۹۰۰ عمل جراحی در شفاخانۀ بست هلمند انجام شده است.

به گفتۀ این نهاد در سال‌های اخیر، به دلیل درگیری‌ها و خشونت‌ها بسیاری مردم در ولایت هلمند بیماران شان را به شفاخانه‌ها انتقال داده نمی‌توانستند که اکنون این مشکل حل شده و مردم آسان‌تر به شهر لشکرگاه، مرکز این لوایت مراجعه می‌کنند.

این نهاد همچینن از افزایش سو تعذی و بیماری سرخکان در این کشور ابراز نگرانی کرده و آن را برای کودکان زیر سن پنج سال “خطرناک” عنوان کرده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *