یک روزنامه هندی به نقل از منابع آگاه گزارش داده در حالی که طالبان در افغانستان مانع بازگشایی مکاتب دخترانه می‌شوند، بیش از ۲۲ رهبر ارشد این گروه دختران خود را به مکاتبی در دوحه، پیشاور و کراچی می‌فرستند.

روزنامه پرینت نوشته که دختر سهیل شاهین عضو تیم فوتبال مکتب خود بوده است.

این رهبران شامل قلندر عباد، وزیر صحت طالبان، شیرمحمد عباس استانکزی، معاون وزیر امور خارجه این گروه و سهیل شاهین فرد معرفی شده طالبان برای احراز نمایندگی افغانستان در سازمان ملل هستند.

یک منبع آگاه از خانواده سهیل شاهین به این روزنامه گفته که دو دختر این مقام طالبان به همراه سه پسرش در مکاتب دولتی دوحه، شهری که دفتر سیاسی طالبانی نیز در آن موقعیت دارد، درس می‌خوانند.

منبع گفته است که دختر ارشد سهیل شاهین حتی عضو تیم فوتبال مکتب خود نیز بوده است.

منابع گفته‌اند که قلندر عباد زمینه‌های آموزش مکتب و دانشکده پزشکی را برای دخترش تضمین کرده بود و دختر او اکنون به عنوان داکتر در اسلام‌آباد کار می‌کند.

منابع افزودند که دختر عباس استانکزی از یک مکتب معروف در دوحه فارغ شده و دانشکده طب را در دوحه به پایان رسانده است.

روزنامه پرینت می‌گوید به رغم تلاش‌هایش موفق نشد تا در این مورد پاسخی از دفتر سخنگوی طالبان دریافت کند.

۲۰۸ روز می‌شود که دختران افغانستان از ورود به مکتب منع شده‌اند.

هنگامی که طالبان در ماه اگست پارسال افغانستان را تصرف کردند، مقامات این گروه بارها قول دادند که مکاتب دخترانه را باز خواهند کرد، اما ساعاتی پس از بازگشایی مکاتب در سومین روز سال جدید تعلیمی تصمیم خود را پس گرفتند و به دانش‌آموزان گفتند به خانه‌های‌شان برگردند.

بلال کریمی، یکی از سخنگویان گروه طالبان در آن زمان گفت: “رهبری طالبان اخیراً نشست خود را برگزار کرد و در مورد مکاتب دخترانه به تفصیل بحث کرد. با این حال، آنها تصمیم گرفتند مکاتب را تا اطلاع بعدی تعطیل نگه دارند.”

طالبان همچنین محدودیت‌های دست‌وپاگیری در برابر اشتغال زنان وضع کرده و امکان سفر بدون محرم را برای آنان محدود کرده است.

پس از ورود طالبان به کابل وزارت امر به معروف و نهی از منکر این گروه پوسترهایی را در سرتاسر کابل نصب کرد که زنان را به پوشیدن برقع تشویق می‌کرد.

گزارش‌هایی هم از اعمال خشونت در برابر زنان بخاطر نپوشیدن برقع در رسانه‌ها منتشر شده است.

رهبران طالبان پارسال مدعی شده بودند که علاوه بر مشکلات مربوط به برنامه‌های درسی و یونیفورم، کمبود بودجه از چالش‌های سر راه بازگشایی مکاتب دخترانه است.

با این حال تام وست، نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان گفته است که در صورت بازگشایی مکاتب برای دختران، امریکا تمام معاشات معلمان را پرداخت خواهد کرد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *