یک راننده موتر و مالک داروخانه از سوی نیروهای طالبان دوشنبه‌شب، ۲۷ جدی در شهرک جبرئیل هرات کشته شدند. نیروهای طالبان، غفار، راننده موتر نوع سراچه را تا چهاراهی «کابل‌بانک» سابقه در شهرک جبرئیل تعقیب کردند و پس از آنکه غفار از موتر پایین شد، آماج شلیک طالبان قرار گرفت و جان باخت.

شاهدان عینی به روزنامه اطلاعات روز می‌گویند که یکی از مرمی‌های طالبان به گونه‌ی اشتباهی بر داروخانه رجب جلالی اصابت کرد. رجب جلالی، برای بیش از یک دهه در شهرک جبرئیل هرات دارو می‌فروخت و بر اثر گلوله‌باری طالبان جان باخت.

یکی از اقوام نزدیک غفار در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که غفار به امید زندگی بهتر ولسوالی کجران دایکندی را به مقصد هرات ترک کرده بود و برای تأمین مصارف خانواده‌اش موتر مسافرکشی خریداری کرده بود.

او می‌افزاید که غفار مشهور به خلیفه غفار در مسیر شاهراه هرات – اسلام‌قلعه مسافرکشی می‌کرده است و پس از برگشت از مرز با تعقیب طالبان مواجه شده است: «غفار تنها نان‌آور خانه خود بود و حالا که کشته شده، خانواده‌اش، نان‌آور ندارند. بزرگ‌ترین فرزند غفار ۱۵ ساله است و زندگی سختی در انتظار این خانواده فقیر است.»

پس از اصابت شلیک اشتباهی طالبان بر داکتر جلالی، مسیرهای منتهی به محل رویداد از سوی آنان مسدود می‌شود و آنان ساکنان شهرک جبرئیل را از محل رویداد متفرق کردند.

علی‌رضایی، با شلیک پی‌هم طالبان از خانه بیرون و خودش را به محل رویداد می‌رساند. او به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که در آغاز تصور می‌کرده که صدای شلیک گلوله نه، بل لین‌ها و یا ترانس‌برق آتش‌گرفته است.

او چشم‌دید خود را این گونه بیان می‌کند: «از خانه بیرون شدم و فهمیدم که سر چهارراهی شلیک صورت گرفته. در هنگام شلیک‌‌های طالبان کسی جرئت پیش‌رفتن را نداشت و آنان مردم را متفرق کردند. داکتر جلالی از متنفذان قومی جبرئیل بود و در این رویداد کشته شد.»

مقام‌های محلی طالبان برای هرات در مورد شب گذشته تاکنون هیچ گونه اظهار نظری نداشت اند.

جرم‌شان چه بود؟

محله حاجی‌عباس و شهرک جبرئیل از مناطق پرجمعیت هزاره‌نشین شهر هرات است. ساکنان این شهرک از تکرار رویدادهای شلیک بر غیرنظامیان از سوی طالبان نگران هستند.

پرسش  کلان در ذهن ساکنان شهرک جبرئیل هرات این است که به چه جرم و به کدام صلاحیت نیروهای طالبان بر افراد غیرنظامی در یک منطقه پرجمعیت شلیک کرده‌اند؟

محمدعلی، از شاهدان عینی رویداد تیرباران دو تن در جبرئیل است. او در صحبت با روزنامه اطلاعات روز، از گروه طالبان می‌خواهد که در مناطق مزدحم از راه‌اندازی عملیات و شلیک‌ جلوگیری کنند: «هیچ معنی نمی‌دهد که طالبان در شب چندین موتر رینجر را می‌آورند و مردم را می‌کشند. وقتی طالبان به قدرت رسیده‌اند، کسی شکایت هم کرده نمی‌تواند. مردم کشته می‌شوند و جز سکوت کردن کاری ندارند.»

شلیک اشتباهی بر غیرنظامیان از سوی طالبان در شهرک جبرئیل سابقه دارد. ساکنان جبرئیل می گویند که حدود یک ماه پیش یک زن حامله در نزدیک زیارت بر اثر شلیک اشتباهی طالبان کشته شده است. این منابع افزوده‌اند که طالبان یک سارق را تعقیب می‌کردند و شلیک اشتباهی گلوله به‌جای سارق بر این زن حامله اصابت کرد و جان باخت.

منابع مردمی به خبرگزاری ها گفته‌اند که بعدازظهر دوشنبه، ۲۷ جدی، طالبان جسد یک تن را در چهاراهی مستوفیت هرات نیز به نمایش گذاشتند. طالبان برای مردم گفته بودند که این فرد آدم‌ربا است، اما هشدار داده بودند که کسی حق گرفتن و ویدیو و عکس را ندارد.

در ۴ قوس نیز بر اثر شلیک اشتباهی طالبان در چوک سینما هرات، داکتر امرالدین نوری، جان باخت. او تازه ازدواج کرده بود و همسرش باردار بود. منابع مردمی  گفته‌اند که این رویداد پس از آن رخ داده که داکتر نوری متوجه ایست بازرسی طالبان نشده بود و توسط شلیک جنگجوی زیر سن طالبان کشته شده است.

کشته‌شدن غیرنظامیان از سوی جنگجویان طالبان، با موجی از انتقادها در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است. کاربران این شبکه‌ها خواستار بازداشت عامل این قتل‌ها شده‌اند.

باشندگان هرات از طالبان می‌خواهند که جلو خودسری‌های افرادشان را بگیرند، تا رویدادهای این چنینی تکرار نشود.

اتفاق شب گذشته هرات، در صورتی رخ داد که همین پنج شنبه شب گذشته نیز، اتفاقی مشابه در برچی کابل، جان زینب عبداللهی داکتری که به همراه فامیل خود از یک محفل عروسی باز می گشت را گرفت و نیروهای طالبان  با گلوله باری بر موتر این فامیل باعث شهید شدن این دختر شدند.

 

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *