انس حقانی، عضو بلند پایه شبکه حقانی و گروه طالبان می‌گوید که در ۲۰ سال گذشته این تصور وجود داشت که طالبان وحشی و تروریستند و حالا این نگاه از بین رفته است.

او که در یک گردهمایی در خوست سخن می‌گفت همچنین ادعا کرد که روند به‌رسمیت شناختن حکومت طالبان به‌گونه خاموشانه جریان دارد.

در حالی که بسیاری از سفارت‌های خارجی،‌ به جز چند کشور معدود که رابطه نزدیکی با طالبان دارند، سفارت خود را در کابل بسته‌اند، انس حقانی ادعا کرد که امروز کابل “مملو از سفارت‌خانه‌هاست“.

او گفت: “این نتیجه تلاش‌های سیاسی (حکومت طالبان) است که امروز کابل مملو از سفارت‌هاست.

او همچنین ادعا کرد که حکومت طالبان در بسیار کشورها سفارت‌های خود را باز کرده است. این در حالی است که طالبان هنوز در هیچ کشوری به جز پاکستان سفارت ندارد.

عضو ارشد شبکه حقانی گفت که در طول بیست سال گذشته این تصور وجود داشت که طالبان وحشی و تروریست‌اند اما حالا به گفته او این تصور عوض شده است.

این در حالی است که با گذشت بیش از هفت ماه از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، هیچ کشوری در جهان حاضر به شناسایی حکومت این گروه نشده است.

پافشاری طالبان بر مواضع سفت و سخت خود در قبال حقوق بشر، به خصوص حق کار و آموزش زنان، عدم تشکیل حکومت فراگیر ملی، وضع محدودیت‌های شدید بر فعالیت رسانه‌ها و آزادی‌های مدنی باعث شده است که هیچ کشوری برای شناسایی این گروه پا پیش نگذارد و محدودیت‌های مالی و تحریم‌ها علیه این گروه همچنان پا برجا بماند.

با این همه، برخی کشورها از جمله ترکیه، چین، ایران و روسیه سفارت‎‌خانه‌های خود را در کابل باز نگهداشته‌اند و اتحادیه اروپا هم گفته که برای انسجام کمک‌های بشردوستانه بخشی از کارمندان خود را به نمایندگی‌اش در کابل بازگردانده است.

به‌دنبال سقوط حکومت پیشین به استثنای چند کشوری که ذکر شد، تمامی کشورهای که در افغانستان سفارت داشتند، نمایندگی‌شان را بستند یا در قطر منتقل کردند.

انس حقانی در بخش دیگر سخنرانی‌اش در خوست به موضوع عفو عمومی طالبان اشاره کرد و از جنگجویان این گروه خواست به آن پایبند باشند و دست به انتقام‌جویی نزنند.

او گفت: “اگر کدام طالب یا مسئول حکومت بر شما فشار می‌آورد این پالیسی ما نیست. ما به اطمینان می‌دهیم که اگر کسی در روستا و قوم خود مشکل دارد شما می‌توانید که به مسئولان مراجعه کنید.”

باوجود تاکید مقام‌های طالبان بر پایبندی جنگجویان این گروه به عفو عمومی، گزارش‌های معتبری از سوی برخی سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل در باره کشتار و سر به‌نیست کردن نظامیان و ماموران حکومت پیشین از سوی طالبان منتشر شده است.

این اظهارات انس حقانی در صورتی مطرح می شود که وی در لیست سیاه جنایات کاران جنگی و تحت تعقیب آمریکا می باشد.

 

 

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *