یک خانواده در فراه به‌تازگی دو دختر خردسالش را در بدل ۶۰ هزار افغانی به فروش رسانده است.

فریبا، زنی ۳۸ ساله فراهی، گفته است که برای زنده ماندن دو فرزند پسرش، مجبور شده است دو دختر خردسالش را در بدل ۶۰ هزار افغانی به فروش برساند. شوهر این خانم معتاد به مواد مخدر است. فریبا شب‌ها و روزهای سرد زمستان را با فرزندانش در خانه کرایی در ناحیه ششم شهر فراه با گرسنگی سپری می‌کند. وی گاهی برای پیدا کردن لقمه نانی گدایی هم می‌کند و گاه در مقابل پولی ناچیز لباس‌های همسایه‌گانش را می‌شوید تا لقمه نانی برای فرزندانش تهیه کند.

فریبا از حکومت طالبان و نهادهای مددرسان خواستار کمک بشردوستانه است. وی می‌گوید: «من دو دخترم را به ‌خاطری فروختم که هیچ چیز نداشتم. اگر با ما کمک نشود، مجبور می‌شوم دو پسر خود را هم بفروشم. از برای خدا با من کمک کنید. شما می‌بینید که من فقیر هستم، هیچ کسی و هیچ چیزی ندارم.»

توریالی و رازق، دو پسر کوچک فریبا هستند که مسوولیت تامین سوخت خانواده‌ را برعهده دارند. آن‌ها از بام تا شام در جاده‌های شهر فراه برای گرم ساختن خانه‌اش زباله جمع‌آوری می‌کنند. این دو کودک هرچند از فروش خواهران‌شان باخبرند؛ اما از سختی‌های روزگار سخن می‌گویند: «ما هیچ چیز در خانه نداریم. شب‌ها گرسنه خواب می‌شویم. بسیار سرد است، هیچ چیز نداریم. با ما کمک شوید. مادرم دو خواهر ما را فروخت. پشت خواهران خود دق شده‌ایم. شب‌ها این‌جا خیلی سرد است، ما هیچ چیز نداریم. دوست داریم به مکتب برویم، با ما کمک شوید.»

در همین حال فعالان جامعه مدنی فراه از بی‌تفاوتی جامعه جهانی در قبال مردم افغانستان انتقاد می‌کنند. عبدالجبار جبران، فعال مدنی در فراه، می‌گوید که فقر و تنگ‌دستی در این ولایت بیداد می‌کند، اما جامعه جهانی در قبال مردم افغانستان بی‌تفاوت است. جبار افزود: «متاسفانه بیش‌تر خانواده‌ها در فراه با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستند. شماری از این خانواده‌ها اطفال‌شان را می‌فروشند. جامعه جهانی و دیگر نهادهای مددرسان نباید مردم افغانستان را فراموش کنند.»

 

در پی جنگ‌های دو دهه اخیر در کشور، صدها خانواده در فراه نان‌آوران‌شان را از دست داده‌اند.

گفتنی است که پیش از این گزارش‌هایی‌ از فروش کودکان در ولایت‌های هرات، غور و غزنی نیز به نشر رسیده است، اما مسوولان محلی حکومت سرپرست طالبان آن را شایعه «دشمنان» توصیف کرده بودند.

با تسلط طالبان بر کشور، فقر و بیکاری به‌شکل کم‌پیشینه افزایش یافته است. طبق گزارش نهاد‌های بین‌المللی، بیش‌ از ۹۰ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر قرار دارند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *