نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد در نشست پسین شورای امنیت این سازمان درباره افغانستان، خواهان ضبط دارایی های مقام های حکومت پیشین افغانستان شد.

شهروندان کشور از پیشنهاد ضبط دارایی های مقام های حکومت پیشین استقبال می کنند. شماری از شهروندان کشور می گویند که بیشتر مقام های پیشین دارایی های ملی را حیف ومیل کرده اند و اکنون در عیش ونوش در بیرون از کشور زندگی می کنند.

نصیر احمد فایق سرپرست کرسی همیشگی افغانستان در سازمان ملل متحد، دو روز پیش از شورای امنیت این سازمان خواست که دارایی ها و حساب های بانکی غیر قانونی مقام های حکومت پیشن را ضبط و منجمد بسازد. نصیر احمد فایق، سپرست کرسی نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد، گفت:«در خواست می کنم که تمامی حساب های بانکی و دارایی های غیرقانونی مقام های حکومت پیشین افغانستان ضبط شوند، آنان مسوول هستند و باید محاکمه شوند، این عادلانه نیست که بیست و هشت میلیون تن در افغانستان با گرسنگی گرفتار باشند و مادران برای زنده ماندن کودکان شان را بفروشند، اما مقام های مفسد حکومت پیشین، زندگی مجلل در کشور های جهان داشته باشند.»

در همین حال آقای فایق از کشورهای جهان خواست تا به فساد پیشگان حکومت پیشین افغانستان پناهندگی ندهند.

سید علی رضا محمودی، آگاه مسایل سیاسی، گفت:«امروز که مردم افغانستان در بدترین شرایط قرار دارد و نیاز به کمک دارد، ولی این اشخاص در بیرون از افغانستان با پول‌های که از جیب مردم افغانستان دزدیده اند، در رفاع، آسایش و عیاشی قرار دارند.»

در این میان، شهروندان کشور خواهان پیگرد کسانی هستند که به گفته آنان دارایی های ملی افغانستان را چپاول کردند و زندگی شاهانه در بیرون از کشور به خود اختیار کرده اند.

اختر محمد، باشنده کابل گفت: «آنان کسانی که پول‌های این ملت غریب را برده و این ملت را فروخته است، باید پول‌های شان ضبط شود.»

حکیم الله، باشنده کابل گفت: «این از طریق افغانستان باید بررسی شود که این پول‌ها را از کدام طریق بدست آوردید.»

در جریان حضور بیست ساله جامعه جهانی در افغانستان ده ها میلیارد دالر به این کشور سرازیر شد.

تنها ایالات متحده امریکا نزدیک به یکصد و چهل میلیارد دالر در بازسازی افغانستان هزینه کرده است اما مردم می‌گویند که زندگی آنان بهبود نیافته است و به علت فساد گسترده در حکومت های پیشین بیشتر این پول ها را برباد رفتند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *