رینا امیری، نماینده‌ی ویژه وزارت خارجه‌ی امریکا در امور زنان افغانستان از طالبان خواسته است که اجازه دهند خبرنگاران و رسانه‌ها، آزادانه و بدون ترس عمل کنند.

او امروز (شنبه، ۹ دلو) در واکنش به لغو نشست خبری فدراسیون خبرنگاران و نهادهای رسانه‌ای در کابل توسط طالبان، در یک توییت نوشته است که این گروه باید همان گشاده‌رویی را که با خبرنگاران بین‌المللی دارد، در قبال روزنامه‌نگاران افغانستان نیز نشان دهد.

به‌گفته‌ی او، این رویکرد نشان می‌دهد که طالبان از پاسخگویی به مردم افغانستان نمی‌ترسد.

خانم امیری نوشته است: «مطبوعات آزاد افغانستان یکی از بهترین نتایج ۲۰ سال گذشته است. اجازه دهید آنها آزادانه و بدون ارعاب عمل کنند.»

روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته قرار بود فدراسیون خبرنگاران و نهادهای رسانه‌ای نتايج نخستين سروی حاوی معلومات راجع به وضعیت خبرنگاران، دست‌رسی به معلومات و ضرب‌و‌شتم خبرنگاران از پانزدهم آگست ٢٠٢١  تا امروز را در یک نشست خبری با رسانه‌ها شریک کند، اما زیر فشار طالبان و به دستور شفاهی این گروه لغو نشست را لغو کرد.

لغو این نشست خبری واکنش‌های متعددی را در پی داشته است. خانه‌ی آزادی بیان آن‌را تجاوز آشکار بر حریم آزادی بیان دانسته و از طالبان خواسته است که بیشتر از این، آزادی بیان را زیر پا نکنند.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز ممانعت از برگزاری نشست خبری رسانه‌ها توسط طالبان را محدودیت آزادی بیان خوانده و از این گروه خواسته است تا سعی نکنند کسانی را که فکر می‌کنند دیدگاه‌های متفاوتی دارند، محدود کنند.

همین طور، سازمان عفو بین‌الملل نیز اقدام طالبان مبنی بر لغو نشست خبری فدراسیون خبرنگاران و نهادهای رسانه‌ای در کابل را سرکوب رسانه‌های آزاد و حمله‌ی آشکار به روزنامه‌نگاری خوانده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *