اتحادیه اروپا روز دوشنبه از رژیم طالبان در افغانستان خواست تا مکاتب دوره ثانوی دخترانه را فوراً بازگشایی کند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه با محکوم کردن بستن مکاتب دختران در افغانستان، گفت که این تصمیم طالبان بیش از یک میلیون دختر را از آموزش محروم کرده است.

بورل با تاکید بر این که «هیچ دلیل مذهبی یا اجتماعی نمی‌تواند چنین رفتار نابرابر را توجیه کند»، این اقدام طالبان را «نقض آشکار حق اساسی آموزش کودکان» خواند.

او گفت که رژیم طالبان با این تصمیم از تعهدات قبلی خود عقب‌نشینی کرده است؛ تصمیمی که به باور او «شانس کسب مشروعیت داخلی» و همچنین «اعتبار آنان نزد کشورهای دیگر» را تضعیف می‌کند.

او هشدار داد که اگر تصمیم فعلی طالبان در باره بسته ماندن مکاتب دخترانه دوره ثانوی تغییر نکند، «پیامدهای گسترده‌ای» خواهد داشت.

در ماه اکتوبر سال گذشته میلادی اتحادیه اروپا بسته کمکی یک میلیارد یورویی (۱.۱ میلیارد دالر) را اعلام کرد که با کمک نهادهای سازمان ملل متحد به مردم افغانستان صورت می‌گیرد.

این اتحادیه آنزمان ۵ شرط برای ادامه تعامل با طالبان مطرح کرد که شامل مبارزه با تروریزم، احترام به حقوق بشر به ویژه حق زنان، ایجاد یک دولت فراگیر، دسترسی آزاد به کمک‌های بشردوستانه و اجازه خروج آزادانه به اتباع خارجی و افغان‌های در معرض خطر از کشور می‌شود.

طالبان تا کنون به واکنش‌های جهانی در باره بستن مکاتب دوره ثانوی دختران موضع نگرفته است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشبنه یک بار دیگر با اطمینان دادن به زنان افغان از حمایت بی‌دریغ این اتحادیه، افزود: «آموزش دختران برای مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان در جامعه افغانستان ضروری است.»

مکاتب دخترانه در افغانستان چهارشنبه هفته گذشته پس از نزدیک به هفت ماه تعطیلی، بازگشایی شد، اما به دختران بالای صنف ششم اجازه حضور در صنف‌ها داده نشد.

وزارت معارف این گروه آنروز اعلام کرد که به دستور رهبر طالبان تا زمان طراحی لباس مکتب «مطابق شریعت، رسم و رواج و فرهنگ افغانی» بازگشایی مکاتب دوره ثانوی دختران «الی امر ثانی» تعلیق است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *