مجله فوربز در گزارشی گفته است که میدان‌های هوایی افغانستان در کنترل گروه‌های تروریستی است. در این گزارش گفته شده مشخصا میدان هوایی کابل توسط شبکه حقانی به رهبری سراج‌الدین حقانی که تحت پیگرد امریکا است، اداره می‌شود.

به گزارش این مجله امریکایی، رئیس هوانوردی ملکی افغانستان که بر میدان‌های هوایی این کشور نظارت دارد نیز یکی از اعضای تحریم شده شبکه حقانی است.

پس از خروج امریکا از افغانستان، قطر و ترکیه می‌خواستند مدیریت میدان‌های هوایی افغانستان را به عهده بگیرند اما طالبان با یک شرکت امارات متحده عربی قرارداد امضا کردند.

مجله فوربز می‌نویسد که ترکیه می‌خواست یک و نیم میلیارد دالر در زیربنا ترانسپورت هوایی افغانستان سرمایه‌گزاری ‌کند.

طالبان در ۱۷ سنبله، قرارداد ارائه خدمات هوایی را با شرکت «گاک» امارات متحده عربی امضا کرد. در ماه جوزای امسال طالبان قرارداد واگذاری مدیریت‌ چهار میدان؛ کابل، قندهار، هرات و مزارشریف را با این شرکت امضا کرده بود.

مجله فوربز به نقل از منابعی در میدان هوایی کابل می‌گوید این شرکت امارات متحده پس از آن برنده قرارداد میدان‌ هوایی کابل شد که به طالبان پیشنهاد کرد درآمد این فرودگاه را با این گروه تقسیم می‌کند.

جاوید احمد، سفیر سابق افغانستان در امارات متحده عربی به مجله فوربز گفته است که «شبکه حقانی خانواده جنایتکار طالبان است و روابط حقانی‌ها با امارات متحده عربی به دهه ۱۹۸۰ بر می‌گردد.» این دیپلومات پیشین افزوده است خانم جلال‌الدین حقانی، بنیانگذار شبکه حقانی نیز از امارات بود و حالا در عجمان زندگی می‌کند

یک مقام ارشد حکومت ایالات متحده که در حال حاضر در مورد افغانستان کار می‌کند به فوربز گفته است «حقانی‌ها مشتریان یا موکلین امارات در افغانستان هستند.»

به گفته وی، رهبران شبکه حقانی مدت‌هاست که دارایی‌ و حساب‌های بانکی در امارات دارند و معامله آنها با امارات بیشتر خانوادگی به نظر می‌رسد.

فوربز می‌گوید روابط آشفته امریکا و امارات متحده عربی شاید یکی از عامل نزدیکی روابط شبکه حقانی و با این کشور عربی باشد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *