فریبا رضایی، جودوکار زن افغانستانی که در بازی‌های المپیک ۲۰۰۴ «آتن» شرکت کرده بود، از کمتیه بین‌المللی المپیک (آی‌او‌سی) خواسته است تا افغانستان را از اشتراک در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس منع کند.

خبرگزاری رویترز دوشنبه‌شب، ۲۷ حمل به نقل از خانم رضایی گزارش داده که کمیته بین‌المللی المپیک نباید به جهان نشان دهد که در افغانستان زیر سلطه طالبان همه چیز خوب است.

وی افزوده است: «اگر کمیته بین‌المللی المپیک به آن‌ها اجازه ورود به المپیک در قلب اروپا، در پاریس ۲۰۲۴ را بدهد، برای مردم بسیار خطرناک است.»

این ورزشکار زن افغانستانی خاطرنشان کرده است که وی هیچ‌گاهی تصور این را نمی‌کرد که همه دستاوردها، حقوق و آزادی‌های زنان در افغانستان از بین می‌رود.

آی‌اوسی پیش از این در سال ۱۹۹۹ افغانستان را از اشتراک در بازی‌های سال ۲۰۰۰ سیدنی محروم کرده بود.

سقوط طالبان در سال ۲۰۰۰ زمینه اشتراک خانم رضایی ۱۸ ساله را در بازی‌های المپیک آتن فراهم کرده بود.

این ورزشکار زن افغانستانی تصریح کرده است: «وقتی از بازی‌های آتن برگشتم، در افغانستان ماندم و می‌خواستم در افغانستان بمانم. و من به تمریناتم ادامه دادم، چون تغییرات مهم را دیدم.»

به گفته وی، در حال حاضر طالبان این امیدها را از بین برده‌اند.

هرچند کمیته بین‌المللی المپیک تا کنون به در خواست این ورزشکار زن افغانستانی پاسخ نداده است، اما پیش از این گفته بود که این نهاد باورمند نیست که انزوای جامعه ورزشی افغانستان در حال حاضر رویکرد درستی باشد.

گفتنی است که رضایی در سال ۲۰۱۱ افغانستان را ترک کرده بود.

وی که اکنون مقیم کانادا است، از چند سال به این‌سو با ایجاد نهاد زیر نام «زنان رهبران فردا» در بخش ارایه بورسیه‌ تحصیلی و برنامه‌های آموزشی برای زنان افغان فعالیت می‌کند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *