یک نهاد تحقیقاتی-تحلیلی امریکایی موسوم به «سوفان» می‌گوید که همزمان با ادامه‌ی جنگ در اوکراین، امریکا و متحدانش روی رقابت با قدرت‌های بزرگ، به‌ویژه روسیه و چین متمرکز شده‌اند و مبارزه با تروریسم از لحاظ سیاسی و تخصیص منابع، به اولویت درجه دوم تنزل یافته است.

این نهاد در مطلبی نوشته تغییرات در اولویت غرب زمانی است که تروریسم به تکامل خود ادامه می‌دهد و اشکال جدیدی به خود می‌گیرد.

سوفان آورده است که گزارش اخیر سازمان ملل متحد که به‌تازگی منتشر شده، تصویری وخیم از وضعیت افغانستان با تشکیل مجدد القاعده و گسترش تهدید شاخه‌ی خراسان داعش و سایر گروه‌های تروریستی را ارائه می‌کند.

این مرکز به نقل از گزارش سازمان ملل نوشته است که القاعده زیر حاکمیت طالبان در حال ایجاد اردوگاه‌های آموزشی جدید در سراسر کشور، از جمله در ولایت‌های بادغیس، هلمند، ننگرهار، نورستان و زابل است.

به‌نوشته‌ی سوفان، این اردو‌گا‌ه‌های آموزشی به القاعده اجازه می‌دهد تا زیرساخت‌ها و شبکه‌های لجستیکی خود را بازسازی‌ کند، نیروهای تازه نفس را از طریق تبلیغات و ایدئولوژی خود بسیج و قابلیت عملیات خارجی پیدا کند.

یکی از کشورهای عضو گفته است که سیف‌العدل که گمان می‌رود رهبر القاعده باشد، از ایران به افغانستان نقل مکان کرده است.

سوفان نوشته است که داعش خراسان هم در حال تبدیل‌شدن به یک سازمان شبکه‌ای‌تر است و به ساخت اردوگاه‌های آموزشی ادامه می‌دهد.

به‌نوشته‌ی این مرکز، علاوه بر القاعده و داعش، تعداد گروه‌های تروریستی دیگر، از جمله تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی)، جنبش اسلامی اوزبیکستان (آی‌ام‌او)، گروه جهادی اسلامی، جماعت انصارالله و بقایای جنبش اسلامی ترکستان شرقی (تی‌آی‌پی) نیز در افغانستان فعال هستند.

سوفان آورده است که به‌طور کلی، کشورهای عضو سازمان ملل گزارش دادند که در حال حاضر ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان فعالیت می‌کنند.

این مرکز افزوده است که طالبان افغانستان تحریک طالبان پاکستان را بخشی از امارت گسترده‌تر شان می‌دانند و به همکاری نزدیک با این گروه ادامه داده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان گزارش اخیر تیم تحلیل و نظارت کمیته‌ی تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل را «یک‌جانبه، نامتوازن و دور از واقعیت» خوانده است.

او گفته است که این چنین‌ گزارش‌ها و ادامه‌ی تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، «پر از تعصب و تضاد با اصول استقلال و عدم مداخله است».

تیم تحلیل و نظارت کمیته‌ی تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارشی گفته است که طالبان به سیاست‌های «مستبدانه‌ی پشتون‌محور» و حذف سال‌های ۱۹۹۰ شان بازگشته‌اند.

در گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد طالبان متهم شده‌اند که به توافق‌نامه‌ی دوحه مبنی بر قطع رابطه با گروه‌های تروریستی، از جمله القاعده عمل نکرده‌اند.

به نقل از گزارش، رابطه‌ی طالبان با گروه‌های القاعده و تحریک طالبان پاکستان با قوت خود وجود دار

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *