آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد می‌گوید که باید زنان و دختران در افغانستان به شکل معنا‌دار، در همه عرصه‌های زنده‌گی اشتراک داشته باشند.

گوترش روز سه‌شنبه، ۱ حوت در صفحه ایکس خود ممنوعیت آموزش و کار زنان و دختران توسط طالبان در افغانستان را «ظالمانه» خوانده و خواستار رفع این محدودیت‌ها شده است.

افزون بر این، دبیر کل سازمان ملل در پیام جداگانه‌ای درباره‌ وضعیت حقوق بشری گفته است که بسیاری از شهروندان افغانستان فقیر هستند، برای تأمین غذای خود تلاش می‌کنند و بدون دسترسی به آموزش، مراقبت‌های صحی یا کار زنده‌گی می‌کنند.

به گفته گوترش، بیش از نیمی از جمعیت کشور در سال روان به کمک نیاز خواهند داشت، اما طرح واکنش بشردوستانه‌ سازمان ملل متحد کم‌تر از سه درصد از بودجه مورد نیاز را دریافت کرده است.

وی در نشست سازمان ملل متحد که با حضور نماینده‌گان ویژه کشورها درباره افغانستان در دوحه برگزار شده بود، نیز از بدتر شدن وضعیت زنان، عدم ایجاد حکومت فراگیر و ریشه‌کن نشدن تروریسم در افغانستان یاد کرد.

از سوی هم، کمیته رفع تبعیض علیه زنان سازمان ملل متحد به‌تازه‌گی در اعلامیه‌ای گفته که سیاست‌های تبعیض‌آمیز طالبان ممکن به آزارواذیت جنسیتی تبدیل شود که در اساس‌نامه دادگاه کیفری بین‌المللی رُم به‌عنوان جنایت علیه بشریت شناخته شده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *