شورای امنیت سازمان ملل می‌گوید سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان، تمایل دارد تا پروژه تاپی، خط لوله گاز ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند را در کنترل خود درآورد.

در گزارش این شورا به اختلاف میان اعضای رهبری طالبان بر سر کنترل منابع مالی و کانال‌های قاچاق کالا اشاره شده است.

یکی دیگر از موارد اختلاف بین رهبران طالبان که در چهاردهمین گزارش شورا به آن اشاره شده، کنترل مناصب دولتی است.

بر پایه‌‌ای این گزارش، شکاف اصلی در میان اعضای رهبری طالبان در بین جناح قندهار، افراد نزدیک به ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان و پایگاه قدرت کابل، حقانی‌ها و بسیاری از اعضای کابینه فعلی، است.

 

تلاش برای رهبری ملا یعقوب
در این گزارش آمده است که سراج‌الدین حقانی تلاش می‌کند برای ملایعقوب، وزیر دفاع طالبان و فرزند ملا محمد عمر،‌ رهبر سابق این گروه، حمایت بیشتر بین طالبان کسب کند تا او جایگزین ملاهبت‌الله شود.
طبق گزارش، حقانی سعی کرده مشروعیت دینی ملاهبت‌الله را تضعیف و شورای علمای این گروه را متقاعد کند که او «مناسب رهبری نیست.»
در این گزارش آمده است که سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان به جای این‌که کرسی رهبری طالبان را احراز کند، ترجیح می‌دهد که نقش «پادشاه‌ساز» را بازی کند.
شورای امنیت نوشت که اختلافات طالبان از سخنرانی سراج‌الدین حقانی در ولایت خوست آغاز شد؛ آنجا که رهبر شبکه حقانی از انحصار قدرت در حکومت این گروه با لحنی نسبتا تند انتقاد کرد.
در گزارش آمده که «علمای» اطراف هبت‌الله آخندزاده به او توصیه کردند که به نظریات دیگران گوش دهد، ولی او در واکنش تصمیم به برکناری سراج‌الدین حقانی از سمت وزارت داخله طالبان، ملا یعقوب از سمت وزارت دفاع این گروه و فضل‌محمد مظلوم، معاون ملا یعقوب گرفت.
اما به نظر می‌رسد به دلیل «چالش اقتدار» ملا هبت‌الله، این برکناری‌ها عملی نشد.
این گزارش با امضای هرنان پرز لوس، رئیس این کمیته شورای امنیت سازمان ملل که به موجب قطعنامه ۱۹۸۸ (۲۰۱۱) تشکیل شده، اول جون تهیه و به تازگی منتشر شده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *