ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل از طالبان خواست که در مورد کشتارهای پنجشیر تحقیقات واقعی و مطابق معیارهای بین‌المللی انجام دهد.

این اظهارات با واکنش تند سخنگوی جبهه مقاومت رو به رو شده است که نسبت به راه اندازی این تحقیقات از سوی طالبان ابراز تردید کرده است.

بنت روز یکشنبه در توئیتر نوشت: « با توجه به این که مقامات بالفعل وزارت دفاع می‌خواهند تحقیق در مورد گزارش‌ها در باره کشتارهای صحرایی در پنجشیر آغاز کنند، تحقیقات به طور واقعی و بر اساس معیارهای بین المللی انجام شود.»

پس از انتشار عکس‌ها و ویدیوی‌های کشتار اسیران جبهه مقاومت از سوی جنگجویان طالب در شبکه‌های اجتماعی، وزارت دفاع طالبان در ۲۷ سنبله وعده داد که در مورد این ویدیوها تحقیق خواهد کرد و در صورت ثابت شدن، عاملین آن مجازات خواهد شد.

حرف‌های گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل واکنش انتقادی سخنگوی جبهه مقاومت را به دنبال داشت. صبغت الله احمدی بی‌اعتمادی خود را به راه اندازی تحقیقات صادقانه و معیاری از سوی مقامات وزارت دفاع طالبان ابراز کرد.

او خطاب به ریچارد بنت نوشت: «شما فکر می‌کنید که ملایعقوب و عبدالقیوم ذاکر، عاملان اصلی این جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت، خود را گناهکار اصلی اعلام خواهند کرد؟ این[توقع] چیزی جز استهزای عقل سلیم مردم نیست.»

احمد مسعود، قبلاً از سازمان ملل و نهادهای حقوق بشر خواسته بود که فقط به محکوم کردن کتبی اکتفا نکنند و تصامیمی بگیرند که نتیجه آن جلوگیری از «جنایات طالبان» باشد.

به دنبال آن، سخنگوی جبهه مقاومت نیز در توییتی از سازمان ملل و دیده‌بان حقوق بشر خواست که تیم‌های حقیقت‌یاب خود را به پنجشیر، اندراب‌ها، بغلان و تخار بفرستند تا جنایات جنگی توسط طالبان را بررسی کنند. صبغت‌الله احمدی گفته این سازمان‌ها نباید فقط به یک بیانیه اکتفا کنند.

 

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *