روزنامه تلگراف گزارش داد که از نزدیک به ۳۵ هزار بیمار هموفیلی در افغانستان، حدود چهار هزار نفر با کمبود شدید دارو مواجه‌اند.

هموفیلی بیماری خونی است که انعقاد خون را کند می‌کند و فرد مبتلا به آن، در صورت آسیب‌دیدگی با خونریزی مواجه می‌شود.

روزنامه بریتانیایی تلگراف روز جمعه (۲۸ میزان) گزارش داد: «با هرج‌ومرج تحت حاکمیت طالبان در حدود دو سال گذشته، بیماران در سراسر کشور با کمبود داروی حیاتی هموفیلی روبه‌رو بوده‌اند.»

عبدالحمید ظاهر، رئیس بخش هموفیلی در بانک ملی خون افغانستان گفته که کمبود شدید داروهای لخته‌کننده خون در افغانستان برای بیماران هموفیلی، «به یک بحران صحی دامن می‌زند.»

او گفت: «ما روزانه ۸۰ تا ۹۰ بیمار هموفیلی را در بانک ملی خون دریافت می‌کنیم، اما نمی‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم.»

حمید موسوی، رئیس پیشین سازمان ملی خیریه افغانستان برای بیماری‌های خاص نیز گفته که افغانستان فاقد بودجه صحی جداگانه برای بیماران هموفیلی است و هیچ آزمایشگاه تشخیصی، فیزیوتراپیست و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشت روانی برای بیماران هموفیلی وجود ندارد.

او افزود که بیشتر بیماران هموفیلی به دلیل ضربه دیدن سر آن‌ها یا خونریزی مغزی جان خود را از دست داده‌اند.

محمدنصیر صدیق، رئیس بانک ملی خون گفت که با ارزیابی وضعیت بیماران هموفیلی «حدود ۹۸ درصد بیماران آسیب دیده یا فلج شده‌اند.»

آقای صدیق این وضعیت را «فاجعه بزرگ انسانی» دانسته است.

بیماران هموفیلی با انتقاد از بی‌توجهی آژانس‌های کمک‌رسانی بین‌المللی گفته‌اند که پس از روی کارآمدن طالبان در افغانستان، این آژانس‌ها «وضعیت آن‌ها را سیاسی کرده و از عرضه داروهای لخته‌کننده خون به افغانستان جلوگیری می‌کنند.»

این بیماران از آژانس‌های امدادی بین‌المللی خواسته‌اند که دارو ارسال کنند.

داکتر موسوی نیز ضمن تایید این موضوع گفته که به دلیل به‌رسمیت‌شناخته نشدن اداره طالبان، هیچ نهاد یا سازمان بهداشتی بین‌المللی به این بیماران کمک نمی‌کند. به همین دلیل بیشتر آن‌ها آسیب عمیق دیده و برخی نیز فوت کرده‌اند.

با این حال، فدراسیون جهانی هموفیلی (دبلیواف‌اچ)، که تامین‌کننده اصلی داروی انعقاد خون در افغانستان است، در واکنش به این انتقادها گفته که این مسئولیت اداره طالبان است.

اسد حفار، مدیر کمک‌های پزشکی و بشردوستانه در این فدراسیون گفت: «مسئولیت صحت بیماران هموفیلی مانند هر کشور دیگری بر عهده مقام‌های صحی افغانستان است و نه فدراسیون.»

او افزود که به دلیل بحران فزاینده، سه میلیون واحد داروی هموفیلی را به بانک ملی خون پیشنهاد کرده، اما تاکنون طالبان مجوز ورود آن‌ها را نداده است.

او افزود که در تلاش است تا این داروها را از طریق سازمان جهانی بهداشت به کابل ارسال کند.

با این حال، چندی پیش رئیس بانک ملی خون تحت کنترول طالبان گفته بود که به دلیل کاهش اهداکنندگان خون، ذخایر این بانک از ماهها به این سو با کمبود جدی خون مواجه شده است.

محمدنصیر صادق، گفته بود که علاوه بر کمبود خون، نظام سلامت افغانستان با افزایش چشمگیر موارد تالاسمی و هموفیلی، دو اختلال خونی به‌ویژه در بین زنان و کودکان مواجه است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *