کارشناسان سازمان ملل متحد، به‌شمول ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ درباره‌ی وضعیت حقوق بشر در افغانستان در یک بیانیه‌ی مشترک از پاکستان خواسته‌اند که اخراج ۱.۴ میلیون پناه‌جو و مهاجر اهل افغانستان را متوقف کند.

دولت پاکستان اخیرا اعلام کرده است که تمام شهروندان خارجی «بدون سند» باید تا اول نوامبر کشور را ترک کنند، وگرنه اخراج خواهند شد.

کارشناسان سازمان ملل گفتند که این تصمیم‌ بر بیش از ۱.۴ میلیون شهروند افغانستان تأثیر می‌گذارد، از جمله بسیاری از آنان که به‌دلیل نگرانی‌های جدی ناشی از نقض حقوق بشر و بحران بشردوستانه در افغانستان به‌دنبال امنیت و محافظت به پاکستان گریخته‌اند.

این کارشناسان در مورد خطر بازگرداندن شهروندان افغانستان، از جمله بسیاری از خانواده‌ها، زنان و کودکان ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند بسیاری از آنان در معرض آسیب‌های جبران‌ناپذیری چون نقض جدی حقوق بشر در کشورشان مواجه خواهند شد.

آنان گفتند: «ما از پاکستان می‌خواهیم که اصل مطلق و غیرقابل انحراف عدم اخراج را رعایت کند و از اخراج جمعی و بازگشت اجباری جلوگیری کند.»

کارشناسان سازمان ملل افزوده‌اند که فقدان قوانین و رویه‌های داخلی پناهندگی، کشورها را از تعهدات شان مبنی بر رعایت اصل عدم اخراج طبق حقوق بین‌المللی بشر و قوانین عرفی مبرا نمی‌کند.

به‌گفته‌ی آنان، ممنوعیت بازگرداندن [مهاجران و پناه‌جویان] به صراحت در کنوانسیون منع شکنجه و سایر رفتارها یا مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز که پاکستان یکی از کشورهای عضو آن است، گنجانده شده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *