کارزاری از دولت بریتانیا می‌خواهد روند اسکان مجدد افغاننستانی هایی را که در شغل‌های غیر از مترجمی با ارتش بریتانیا کار می‌کردند،‌ آسان‌تر کند.

برنامه اصلی اسکان مجدد، محدود به آنهایی‌ است که مانند مترجمان پیشین نیروهای بریتانیایی در افغانستان در معرض خطر جدی هستند.

این برنامه شامل افرادی دیگری نیست که در کار‌هایی مانند مکانیک، سرآشپز و راننده که از سوی نیروها یا نهادهای بریتانیایی استخدام شده بودند. اما موسسه خیریه «اتحاد صلح» می‌گوید آنها نیز در معرض خطر انتقام‌جویی طالبان قرار دارند.

موسسه «اتحاد صلح» به نمایندگان کمیته روابط خارجی پارلمان که عملکرد دولت در خروج سربازان و عملیات تخلیه از افغانستان در سال ۲۰۲۱ پس از سقوط آن کشور به دست طالبان را بررسی می‌کند، در این زمینه شواهدی ارائه کرده است.

اسنادی که توسط این موسسه خیریه به پارلمان ارسال شده و بی‌بی‌سی نیز آن را دیده است، شرح حال افرادی است که در شغل‌های دیگری کار کرده‌اند.

از جمله یک مکانیک افغان همکار نیروهای بریتانیایی که شامل برنامه اسکان مجدد نبوده است اما طالبان در جستجوی او بوده‌ و بستگانش را شکنجه کرده‌‌اند.

پیتر گوردون- فینلیسون، کاپیتان سابق ارتش که یکی از بنیانگذاران «اتحاد صلح» می‌گوید نگرانی در مورد ارزیابی «سطوح خطر» برای افغان‌ها وجود دارد.

به گفته این موسسه، علاوه بر مترجمان سایر افرادی که هر روز به پایگاه‌های نظامی بریتانیا به خاطر کار رفت وآمد داشتند نیز در معرض خطر قرار دارند.

این موسسه می‌گوید شمار بیشتری از همکاران محلی پیشین نیروهای بریتانیایی حالا در افغانستان گیر مانده‌اند.

در همین حال یک سخنگوی دولت بریتانیا گفت که تاکنون حدود ۲۴ هزار و ۶۰۰ نفر واجد شرایط از افغانستان به بریتانیا منتقل شده‌اند و در این زمینه بریتانیا «تعهد بلندپروازانه و سخاوتمندانه‌‌ای» داشته است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *