نخستین محموله اسکناس‌های جدید افغانی که با همکاری امریکا چاپ شده، به دست طالبان رسید.

هواپیمای حامل این اسکناس‌ها که در پولند چاپ شده،‌ روز سه‌شنبه به میدان هوایی کابل فرود آمد.

ماه پیش تام وست،‌ نماینده ویژه امریکا برای افغانستان،‌ از چاپ این اسکناس‌ها خبر داده بود.

مقدار دقیق اسکناس‌های جدید اعلام نشده است.

تام وست، نماینده ویژه امریکا گفته بود که براساس دو معامله ارزی اسکناس‌های افغانی چاپ شده است. به گفته وی، اسکناس‌های تازه چاپ شده افغانی جایگزین پول‌هایی خواهد شد که در سیستم وجود دارند.

همچنین بانک مرکزی افغانستان که در کنترل طالبان است اعلام کرد که طی دو روز گذشته (۷ و ۸ نوامبر) دو بسته ۴۰ میلیون دلاری پول نقد به افغانستان رسیده و به یک بانک خصوصی تحویل داده شده است.

با رسیدن بسته‌های جدید، مجموع پول نقد رسیده به افغانستان تنها در حدود ۱۰ هفته یعنی از ۲۹ آگوست تا ۸ نوامبر سال جاری میلادی به ۵۶۰ میلیون دلار رسید.

بنا به اعلام بانک مرکزی افغانستان (د افغانستان بانک) در توییتر، تنها ۱۴ بسته ۴۰ میلیون دلاری در روزهای: ۲۹ و ۳۰ آگوست، ۶، ۱۲ و ۲۱ سپتامبر، ۳، ۴، ۱۱، ۱۲ و ۱۸ اکتبر، اول، دوم، ۷ و ۸ نوامبر به کابل رسیده و به یک بانک خصوصی تحویل داده شده است.

پیش از آن و پس از تسلط طالبان بر افغانستان هم شمار زیادی از بسته‌های پول نقد به افغانستان رسیده است و به «بانک بین‌المللی افغانستان» که یک بانک خصوصی است تحویل داده شده است. مجموع این بسته‌های پول براساس آن‌ چه که اعلام شده به حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *