نورالدین عزیزی، وزیر تجارت طالبان گفت که آنها در مذاکرات با مقامات چینی، خواهان پیوستن افغانستان به دو پروژه عظیم کمربند و راه و دهلیز اقتصادی چین و پاکستان شدند.

او از چین درخواست کرد که کار استخراج معدن مس عینک را که قراردادش را از سال ۱۳۸۷در اختیار دارد، به زودی آغاز کند.

او به تلویزیون دولتی سی‌جی‌تی‌ان گفت: «در مذاکراتی که با کشور چین داشتیم، خواستیم که افغانستان در [طرح] کمربندو راه و دهلیز اقتصادی چین و پاکستان شریک باشد.»

او افزود که چین از راه پامیر افغانستان می‌تواند یک مسیر تجاری به سوی «خلیج فارس» ایجاد کند.

طرح کمربند و راه که به نام راه ابریشم جدید نیز یاد می شود، مجموعه پروژه‌های عمرانی و زیرساختی بلندپروازانه است که در سال ۲۰۱۳ توسط شی جین پینگ، رئیس جمهور چین راه اندازی شد.

این طرح که هزینه آن بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دالر تخمین زده می‌شود، از شرق آسیا تا اروپا را در بر می‌گیرد و به گفته تحلیلگران، چین با آن می‌خواهد نفوذ سیاسی و اقتصادی خود را در مناطق پهناوری در آسیا، افریقا و شرق اروپا گسترش دهد.

دهلیز اقتصادی چین و پاکستان یکی از پروژه‌های بزرگ کمربند و راه در پاکستان است و در واقع پای چین را در سیاست و مناسبات خارجی پاکستان، به خصوص در رقابت با غرب و هند قوی کرده است.

با این که چین حکومت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما وزیر تجارت این گروه ابراز امیدواری کرد که شرکت‌های چینی به سرمایه گذاری در بخش استخراج معادن افغانستان بپردازند تا منابع مالی برای «مبارزه با فقرزدایی» در اختیار طالبان قرار‌ گیرد.

طالبان پس از بازگشت به قدرت بارها از چین و دیگر کشورهای منطقه خواسته اند که در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند. اما، چین با این که قرارداد بزرگ معدن مس عینک را از سال ۱۳۸۷ در اختیار دارد، اما تا هنوز کار عملی آن را آغاز نکرده است.

نورالدین عزیزی ابراز امیدواری کرد که چین کار استخراج مس عینک را «به زودی» آغاز کند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *