وزیران خارجه‌ ۱۲ کشور جهان در نشستی با ابراز نگرانی از نقض حقوق زنان و دختران در افغانستان، از طالبان خواستند که به‌گونه فوری به نقض فاحش حقوق و آزادی‌های مذهبی بشری در کشور پایان دهند.

این نشست روز سه‌شنبه، ۲۸ سنبله، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با میزبانی وزیر خارجه‌ لوکزامبورگ و مرکز جهانی «مسوولیت حفاظت» برگزار شده بود.

در اعلامیه‌ پایانی نشست آنان تحت عنوان «مقابله با تبعیض جنسیتی سیستماتیک علیه زنان و دختران در افغانستان» آمده است که پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، زنان و دختران این کشور به تدریج با مجموعه‌ای از فرمان‌ها از زنده‌گی عمومی حذف شده‌اند.

وزیران خارجه ۱۲ کشور جهان، با استناد به گزارش بخش زنان سازمان ملل گفته‌اند که تقریبا یک زن از هر دو زن در سال گذشته در افغانستان خشونت فیزیکی، جنسی یا خانه‌گی را تجربه کرده‌اند.

آنان تاثیر این وضعیت را بر سلامت روان زنان و دختران ویرانگر خوانده و تاکید کردند که طالبان باید پاسخ‌گو باشند.

در اعلامیه آمده است که برای تضمین صلح پایدار، ثبات و رفاه در افغانستان، یک پروسه‌ سیاسی فراگیر با مشارکت کامل همه‌ شهروندان افغانستان به‌ویژه زنان و دختران و گروه‌های قومی و مذهبی و اقلیت‌ها لازم است.

این در حالی است که فعالان حقوق زنان در افغانستان و بیرون از کشور، از آلمان و کشورهای دیگر غربی خواسته‌اند که آپارتاید جنسیتی را در افغانستان به رسمیت بشناسند.

از این میان، تمنا پریانی و چند فعال دیگر در ۱۰ سنبله، برای ۱۲ روز اعتصاب غذایی کردند و از شماری از کشورها خواستند تا سیاست‌های طالبان در افغانستان را آپارتاید جنسیتی بدانند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *