وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید که در نظر دارد بورسیه تحصیلی فولبرایت برای افغانستان را در سال تحصیلی آینده از سر بگیرد.

یک سخنگوی این وزارت در مصاحبه با بخش انگلیسی صدای امریکا گفت که آنان در حال برنامه‌ریزی برای سال تحصیلی ۲۰۲۴-۲۰۲۳ بورسیه فولبرایت برای افغانستان اند.

او گفت: «ما به کار در جهت از سرگیری مصون برنامه فولبرایت برای دانشجویان افغان ادامه می‌دهیم.»

در همین حال، این سخنگوی وزارت خارجه امریکا که نام او در گزارش ذکر نشده است، تاکید کرد که در حال حاضر این برنامه برای «متقاضیان مرحله نیمه‌نهایی سال ۲۰۲۳-۲۰۲۲» در نظر گرفته شده است.

متقاضیانی که به مرحله نیمه‌نهایی‌ رسیده اند، اکثر مراحل امتحان را سپری کرده‌اند. اما به دنبال تسلط طالبان بر افغانستان این برنامه متوقف شد و به متقاضیان اطلاع داده شد که «روند انتخاب برای سال تحصیلی ۲۰۲۳-۲۰۲۲ ادامه نخواهد یافت».

سفارت ایالات متحده در کابل که قبلاً برنامه فولبرایت را مدیریت می‌کرد، بسته است و افغان‌هایی که قصد سفر به ایالات متحده را دارند باید درخواست‌های ویزای شان را در کشور ثالث ارائه دهند.

برخلاف دانشجویانی که از موسسات دانشگاهی ایالات متحده بورسیه دریافت می‌کنند و باید هزینه ویزا را بپردازند، متقاضیان فولبرایت هزینه ویزا یا تکت هواپیما را پرداخت نمی‌کنند.

سالانه حدود ۴۰۰۰ دانشجوی خارجی از ده‌ها کشور بورسیه تحصیلی فولبرایت دریافت می‌کنند. از زمان شروع آن در سال ۱۹۴۶، بیش از چهارصدهزار دانشجو از ۱۶۰ کشور جهان در این برنامه شرکت کرده‌اند.

وزارت امور خارجه همچنین گفت که درخواست‌های جدید افغان‌ها برای دوره ۲۰۲۴-۲۰۲۳ را نمی‌پذیرد. همچنین مشخص نیست که آیا افغان‌ها می‌توانند برای سال تحصیلی ۲۰۲۵-۲۰۲۴ درخواست دهند یا خیر.

از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۱، بیش از ۹۵۰ افغان بورسیه تحصیلی فولبرایت، عمدتاً برای برنامه‌های دو ساله ماستری دریافت کردند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *