وزارت داخله طالبان با تایید مرگ قاسم قایم، یکی از افسران پیشین پلیس افغانستان، گفته است که پرونده قتل او از سوی این وزارتخانه “به طور جدی” تحت بررسی قرار دارد و نتیجه آن در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

سخنگوی این وزارتخانه از او به عنوان “یک افسر برحال (مشغول به انجام وظیفه) وزارت داخله” یاد کرده است. گفته شده آقای قایم اخیراً به “دعوت طالبان” به کار خود بازگشته بود، ولی چند روز قبل ناپدید و سپس جسد او دیروز (یکشنبه) به خانواده‌اش تحویل داده شد.

تا کنون مشخص نشده است که او را چه کسی به قتل رسانده است اما مسعود اندرابی، وزیر داخله دولت پیشین افغانستان، طالبان را عامل آن دانسته است. آقای اندرابی گفته است که آقای قائم علیرغم اعلام عفو عمومی از سوی رهبر طالبان، بازداشت و شکنجه شده است و “زیر شکنجه طالبان” جان باخته است.

آقای اندرابی افزوده است که این افسر پیشین با وجود مخالفت همکارانش “به عفو عمومی طالبان اعتماد کرد و بر سر وظیفه خود حاضر شد”.

اخیراً روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از منابع متعدد گفت که طالبان دست‌کم ۵۰۰ تن از اعضای نیروهای امنیتی و افراد منسوب به حکومت پیشین را کشته و یا ناپدید کرده‌اند. ادعایی که طالبان آن را رد کردند.

نیویورک تایمز گزارش کرد که مدارک نشان می‌دهد که طالبان با وجود اعلام “عفو عمومی‌” مرتکب قتل‌های هدفمند گسترده در سراسر کشور شده‌اند که رویکرد انتقام‌جویانه آنها را بر ملا می‌کند.

در این گزارش پسر یکی از فرماندهان سابق پلیس، که در کنار نیروهای آمریکایی کار می‌کرد، می‌گوید که طالبان پدرش را ” ۴۹ روز شکنجه کردند؛ سپس به دار آویختند.”

پیش از این هم موارد متعدد از بازداشت و ناپدیدشدن نیروهای امنیتی و افراد منسوب به حکومت پیشین در رسانه‌ها منتشر شده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز در گزارشی که ماه نوامبر سال گذشته میلادی منتشر کرد اعلام کرد که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان علیرغم این که “عفو عمومی” اعلام شد، بیش از ۱۰۰ افسر پلیس و اداره اطلاعاتی سابق تنها در چهار ولایت “اعدام یا ناپدید” شده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *