توماس نیکلسون، نماینده‌ ویژه‌ی اتحادیه‌ اروپا برای افغانستان همزمان با بازگشت از کابل به بروکسل گفته است که اروپا متعهد است تا افغانستان را در اجندای بین‌المللی حفظ کند. او اما به طالبان یادآوری کرده است که زمان کوتاه است و این گروه نیز باید اقدام کند.

نیکلسون شامگاه روز گذشته (یک‌شنبه، ۱۷ میزان) در رشته‌توییتی نوشته است که او در کابل با فعالان زن، نمایندگان جامعه مدنی، قضات سابق، کارشناسان حقوقی و مقامات طالبان دیدار کرده است.

او نوشته است که افغانستان زمستان سختی را پیش رو دارد و از درخواست بشردوستانه سازمان ملل تنها بودجه ۴۵ درصد آن تأمین شده است.

نیکلسون از چین، روسیه و سازمان همکاری اسلامی خواسته است که با افزایش چشم‌گیر کمک‌های بشردوستانه از بریتانیا، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و دیگران الگوبرداری کنند.

او وضعیت بشری در افغانستان را رو به وخامت خوانده و گفته است که نگرانی‌های عمده درباره‌ حقوق زنان و دختران، حقوق هزاره‌ها و دیگر اقلیت‌ها و محدودیت‌های شدید بر آزادی بیان وجود دارد.

نماینده‌ ویژه‌ی اتحادیه‌ اروپا گفته است که طالبان باید قاطعانه به افزایش تعداد حملات تروریستی در افغانستان پاسخ دهند.

او افزوده است که حکومت طالبان موظف است از همه‌ی افغان‌ها محافظت کند و عاملان آن را براساس یک روند قانونی به عدالت بسپارد. به‌گفته نیکلسون، طالبان همچنین باید از استفاده از خاک افغانستان برای تهدید سایر کشورها جلوگیری کنند.

وی افزوده است: «من از طالبان می‌خواهم که روندی را ایجاد کنند که به هر مرد و زن بالغ افغان اجازه می‌دهد در مورد نظام سیاسی، رهبران و سیاست‌ نظر داشته باشند».

به‌گفته نیکلسون، فراگیری دولت راهی به‌سوی مشروعیت و پایداری صلح است.

نماینده‌ ویژه‌ی اتحادیه‌ اروپا علاوه کرده است که این اتحادیه بدون شناسایی طالبان، متعهد به تعامل با این گروه است و این اقدام بهتر از بستن درها است.

او در اخیر افزوده است: «ما همچنان متعهد به حفظ افغانستان در اجندای بین‌المللی هستیم. من به مقامات دفاکتو یادآوری می‌کنم که زمان کوتاه است و آن‌ها نیز باید اقدام کنند.»

این در حالی است که با گذشت بیش از یک سال از حاکمیت طالبان بر افغانستان تا اکنون هیچ کشوری این گروه را به رسمیت نشناخته است.

مبارزه با تروریسم، احترام به حقوق بشر و تشکیل دولت فراگیر شروط کشورها برای شناسایی طالبان است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *