سفارت کوریای جنوبی در پاکستان نشستی را به‌منظور بررسی وضعیت زنان در افغانستان و کوریای شمالی زیر نام «توان‌مند‌سازی زنان» در شهر اسلام‌آباد برگزار کرد.

آب‌سرور سه‌شنبه‌شب، ۸ حوت گزارش داده است که اشتراک کننده‌گان این نشست دیدگاه‌های‌شان را در مورد چالش‌ها فرا راه وضعیت حقوق زنان، از جمله نابرابری‌های اقتصادی، هنجارهای فرهنگی، تبعیض جنسیتی و محدودیت‌های سیاسی در افغانستان و کوریای شمالی بیان کرده‌اند.

کارشناسان اشتراک‌کننده در این نشست ابراز کردند که فرامین تحمیلی رهبری طالبان علیه زنان افغانستانی نه تنها حقوق اساسی آنان را در داخل کشور نقض کرده است، بلکه سبب آسیب پذیری‌ زنان و دختران بی‌جاشده نیز شده است.

اشتراک‌ کننده‌گان همچنان با اشاره به وضع محدودیت‌های طالبان بر زنان افغانستانی خاطرنشان کردند که بازداشت خودسرانه زنان و لت‌وکوب آنها توسط طالبان نشان‌دهنده وضعیت وخیم حقوق بشری در افغانستان زیر سلطه این گروه است.

آنان دست‌رسی زنان به آموزش، فرصت‌های شغلی و منابع مالی را در رشد اقتصاد افغانستان و کوریای شمالی مهم خوانده‌اند.

گفتنی است که ژاکی ویپونجیت کتونتی، معاون نماینده سازمان ملل متحد برای زنان پاکستان، عمر خالد بات، نماینده رسانه‌ها، داکتر فرح ناز، استاد دانشگاه ملی علوم و فناوری پاکستان، هوییون کیم، عضو نهاد اتحاد جهانی برای حمایت از زنان فراری کوریای شمالی و شمار دیگر از اشتراک کننده‌گان این نشست بوده‌اند.

این در حالی است که با تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، این گروه محدودیت‌های شدید را علیه زنان افغانستانی تحمیل کرده‌اند.

پیشتر انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا گفت که طالبان مانع تحصیل و کار دختران و زنان می‌شوند و این رفتار آنان خلاف خواست مردم افغانستان است.

وی در نشستی زیر عنوان «ایتلاف برای مقاومت اقتصادی زنان افغانستان» تاکید کرد که جامعه جهانی مصمم به حمایت زنان و دختران افغانستانی است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *