بلومبرگ گزارش داد میلیاردها دالر کمک‌های بشردوستانه و افزایش تجارت با همسایگان، باعث افزایش ارزش افغانی شده است.طبق این گزارش، اقدامات طالبان از جمله ممنوعیت استفاده از دالر و روپیه پاکستان و محدودیت خروج ارز هم در تثبیت نرخ افغانی نقش داشته است.

داده‌های گردآوری شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد که واحد پول افغانی در سال گذشته حدود ۱۴ درصد رشد داشته است و پس از ارزهای کلمبیا و سریلانکا، سومین فهرست جهانی را به خود اختصاص داده است.
طبق این گزارش، کنترول ارز، جریان‌های نقدی و سایر حواله‌ها به افغانی کمک کرده است تا در این سه ماهه حدود ۹ درصد رشد کند و از رشد ۳ درصدی پزوی کلمبیا پیشی بگیرد.
به گفته حسیب‌الله نوری، سخنگوی بانک مرکزی تحت کنترول طالبان، این بانک تقریبا هر هفته ۱۶ میلیون دالر را برای حمایت از ارزش ارز ارزش افغانی به حراج می‌گذارد.
بلومبرگ در گزارش خود نوشته که قاچاق دالر از پاکستان به افغانستان نیز در ماه های، این گذشته به طالبان کمک کرده است.
کامران، بخاری، کارشناس امور خاورمیانه، آسیای مرکزی و جنوبی در موسسه خطوط جدید برای استراتژی و سیاست واشنگتن درباره تاثیر درباره تاثیر اقدامات طالبان بر حفظ ارزش ارز به بلومبرگ گفت: «کنترول شدید ارزی تاثیرگذار است، اما بی‌ثباتی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی این افزایش ارز را به یک پدیده کوتاه‌مدت تبدیل خواهد کرد.»
طبق بررسی بلومبرگ، افغانی در سال گذشته حدود چهار ۱۴ درصد رشد داشته است و پس از ارزهای کلمبیا و سریلانکا، سومین فهرست جهانی را به خود اختصاص داده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *