طالبان به تلویزیون‌های محلی دستور داده است که پخش برنامه‌های تلویزیون‌های بین‌المللی از جمله بی‌بی‌سی (دری، پشتو و ازبیکی) و صدای آمریکا را متوقف کنند. بدنبال این دستور طالبان به رسانه‌های افغانستان، برنامه‌های خبری تلویزیون‌های بی‌بی‌سی و صدای آمریکا در این کشور قطع شده است.

در سال‌های اخیر، برخی برنامه‌های خبری بی‌بی‌سی و صدای آمریکا با همکاری تلویزیون‌های محلی افغانستان در این کشور پخش می‌شد.

 

طارق کفاله، رئیس بخش زبان‌های غیرانگلیسی بی‌بی‌سی، می‌گوید این یک تحول نگران کننده است و در زمانی رخ می‌دهد که مردم افغانستان در وضعیت آشفته و نامشخصی بسر می برند.

آقای کفاله از طالبان خواسته که در تصمیمشان بازنگری کنند و اجازه بدهند که رسانه‌های همکار بی‌بی‌سی در افغانستان فورا پخش برنامه های تلویزیونی بی‌بی‌سی را از سر بگیرند.

بیش از شش میلیون مخاطب در هر هفته در افغانستان برنامه‌های بی‌بی‌سی است که به گونه مستقل و بی‌طرفانه تلویزیونی نشر می‌شود و این موضوع اساسی است که در آینده مانع دسترسی این مخاطبان نشود.

تلویزیون آریانانیوز بخشی از برنامه‌های خبری بی‌بی‌سی فارسی از جمله بولتن خبری “۶۰ دقیقه” و “به عبارت دیگر” را در افغانستان بازنشر می‌کرد. شبکه‌های تلویزیونی “شمشاد” و “آرزو” نیز با بی‌بی‌سی پشتو و ازبکی همکاری می‌کردند.

همچنین صدای امریکا اقدام طالبان مبنی بر توقف نشرات تلویزیونی این رسانه را در افغانستان تقبیح کرد و خواستار بازنگری در این زمینه شد.

یولاندا لوپز، سرپرست صدای امریکا با نشر اعلامیه‌ای گفت: “از طالبان می‌خواهیم تا در مورد این تصمیم آزاردهنده و اسفبار تجدید نظر کنند.”

نشرات تلویزیونی صدای امریکا که به نام “تلویزیون آشنا” از طریق شبکه‌های تلویزیونی طلوع، طلوع نیوز و لمر و پیش از آن برای کم و بیش یک دهه از طریق تلویزیون ملی افغانستان نشر می‌شد، از تاریخ ۲۷ مارچ (هفتم حمل) متوقف شده است.

در اقدام تازۀ طالبان برنامۀ “اتصال” بخش افغانستان صدای امریکا که از طریق تلویزیون شمشاد در افغانستان نشر می‌شد، نیز از نشر باز مانده است.

خانم لوپز گفت: “وضع محدودیت بر محتوای نشراتی که از سوی طالبان اعمال شده است، اقدام غیراخلاقی در برابر آزادی بیان است که مردم افغانستان مستحق [این آزادی] اند.”

سرپرست صدای امریکا همچنین ضمن ابراز تاثر و اندوه از این دستور طالبان تاکید کرده است که “تعهد ما به ارایۀ معلومات حقیقی به مردم افغانستان، یکی از کارهایی است که صدای امریکا از طریق تلویزیون، رادیو و انترنت” به آن ادامه خواهد داد.

بخش افغانستان صدای امریکا، ماه‌ها پیش از وضع این محدودیت از سوی طالبان، نشرات ماهواره‌ای خود را آغاز کرد که به گونۀ ۲۴ ساعته افزون بر ماهواره در وبسایت و دیگر بخش‌های انترنتی و دیجیتل دری و پشتوی صدای امریکا نشر می‌شود.

دفتر معاونت سازمان ملل در کابل (یوناما) منع پخش برنامه‌های رسانه‌های بین‌المللی در افغانستان از سوی طالبان را اقدام ناامیدکننده خوانده است.

یوناما شامگاه دیروز (یک‌شنبه، ۷ حمل) در تویتی نوشته است که طالبان به رسانه‌های افغانستان دستور داده‌اند تا پخش برنامه‌های رسانه های بین‌المللی را متوقف کنند.

یوناما این اقدام طالبان را «یک گام سرکوب‌کننده» علیه مردم افغانستان عنوان کرده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *