معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری یا عدلیه جمهوری اسلامی گفته که بیشتر زندانیان خارجی در زندان‌های ایران، افغانستانی هستند.

بر اساس آماری که او ارائه کرده است، حدود ۶ هزار و ۹۰۰ خارجی در ایران دوران حبس خود را می‌گذرانند.

به گفته عسکر جلالیان، در اواخر ماه جوزا حدود ۳۵۰ زندانی افغانستانی از ایران به افغانستان انتقال داده شدند.

این مقام ایرانی چندی قبل به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گفته بود که پس از افغانستان، شهروندان پاکستان، عراق، ترکیه، هند و جمهوری آذربایجان شمار بیشتر زندانی در ایران دارند.

جلالیان با اشاره به توافق دوجانبه میان مقام‌های ایران و طالبان افزود کرد که افغانستان حدود ۵۰ درصد زندانیان ایرانی محبوس در آن کشور را به ایران تحویل می‌دهد.

او اتهام‌های زندانیان ایرانی در افغانستان را «قاچاق مواد مخدر، درگیری‌ و نزاع‌ محلی» عنوان کرده است. او گفت که این زندانیان عمدتا جرایم سیاسی ندارند.

در همین حال، این مقام وزارت عدلیه ایران از دیدار با دادستان کل طالبان در افغانستان نیز خبر داد.

او گفت که در این دیدار، دادستان کل طالبان گفته که «کلیپ‌ها و فیلم‌های اطلاعاتی که به نام افغانستانی ها علیه ایرانی‌ها نشر می‌شود، کار بدخواهان هر دو کشور و هدف‌شان تخریب روابط دو کشور است.»

آقای جلالیان با اشاره به آنچه که او «شیطنت‌های مخالفین ملت افغانستان و ایران» خواند، گفت که امیدوار است این مسایل تاثیر منفی بر «موضوع تبادل و انتقال زندانیان» نداشته باشد.

چندی پیش نیز معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت عدلیه ایران گفته بود که ۱۰۱ زندانی افغانستانی را به طالبان تحویل داده است.

پیشتر زمانی که زندانیان افغان از زندان‌های جمهوری اسلامی ایران به طالبان تحویل داده شدند، نگرانی‌هایی مطرح شد که ممکن است شماری از آنها مخالفان این گروه باشند و حقوق بشری آنها نقض شود.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *